Re: tuner tv

Autor: macminer (macminer.out_at_polbox.com)
Data: Wed 10 Sep 2003 - 04:06:10 MET DST

Marco wrote:

> Telewizja ma znacznie mniej, to co podajesz to prawie DVD.

PAL: 704x576 (lub 720x576), ale działa w trybie interlace (tzn. za
jednym przebiegiem rysowana jest tylko połówka obrazu, co drugą linię).

> Dobra, zlitowałem się i naskrobię trochę. Mam jedną z
> popularniejszych kart, tzn. PixelView Play TV Pro i jestem zadowolony
> z jakości którą ta karta daje. Nie wiem jak to jest z nowszą
> generacją tych kart czyli tych z symbolem HD. Widziałem tez obraz z
> kart innych firm (np. Aver) i szczerze powiem, że nie widzę różnicy
> w jakości. Ma to też swoje poparcie, bo do czasu gdy nie było tych
> kart HD to wszystkie tunery TV były oparte na jednym z dwóch
> chipsetów, a najczęściej był to jeden chipset, chyba Philipsa.

A wszystkie auta to Fiaty z wyjątkiem Fordów, które nie są Chevroletami,
bo i tak są tylko dwa typy silników: dwutakty i czterotakty, z czego
Volkswagen to Golf :)

W większości kart do niedawna był chipset Conexanta (BT 848 lub BT 878),
tylko ATI się wyłamywał. Obecnie bardziej się skomplikowało, bo
producenci kart zaczynają montować Conexant CX23880 (lub
CX23881). Prawda jest taka, że większość atrakcyjnych aplikacji, w tym
te do dekodowania Nagry (dawniej tak kodowano Canal+) było pisane pod
BT878(848) i na nowym chipie nie działają. Z drugiej strony CX jest nie
tylko nowszy, ale ma parę miłych uzupełnień (których brakowało BT), np.
dekodowanie informacji RDS - to oczywiście dotyczy radia nie TV oraz
możliwość bezpośredniej współpracy ze sprzętowym encoderem MPEG2 (VW2000).

Co do różnic między poszczególnymi producentami (Pixel View, AverMedia itp):
  po pierwsze karta to nie sam chip, ale także głowica, która może być
różna (różnych producentów i w różnym standarcie TV; minimum w Polsce to
PAL DK, jeśli ma dodatkowo PAL BG albo NTSC to tym
lepiej), układ audio, dekoder dźwięku itd. Oczywiście sterowniki i
dołączone oprogramowanie także grają rolę, ale nie zrobisz sterowników
do stereo, jak na karcie nie ma dekodera :) Różnie też bywa z
wydajnością - jest wypadkową hardware'u i sterowników.
Nawet dla tej samej karty mogą istnieć diametralnie różne sterowniki.
Starsze sterowniki (VxD) były lepiej rozumiane przez różne aplikacje, w
tym ulubieńca domowych producentów video: Virtual Duba. Nowsze (WDM) są
wydajniejsze, co oznacza np. że Celeron 1GHz spokojnie wyrabia w
kodowaniu MPEG1 w czasie rzeczywistym. Jeśli chcesz nagrywać z
telewizji, masz do wyboru sporo formatów: zasadniczo nagrywa się albo do
MPEG1/2 albo do AVI (istnieje kilkadziesiąt kodeków kompresujących AVI,
z DivXem na czele). Więcej informacji na ten temat znajdziesz w sieci na
różnych stronach poświęconych Divxowi lub VirtualDubowi.

Morał z tego:
kupując kartę zawsze ryzykujesz, ale mniej ryzykujesz biorąc kartę na
chipie CX, bo jest bardziej rozwojowy i droższą, bo za co płacisz,
to masz.

Co do nowego chipa Conexanta, możesz zerknąć tu:
http://www.reed-electronics.com/electronicnews/index.asp?layout=article&articleid=CA181529&rid=0&rme=0&cfd=1

A HDTV i DVB to zupełnie inne bajki.

--
  |. .|     <|/   {# macminer