Re: Zalman FanMate1 - elementy składowe

Autor: Sniper (sniper10000_at_NO_SPAM.poczta.onet.pl)
Data: Fri 29 Aug 2003 - 17:31:34 MET DST

Użytkownik "benek" napisał:

> - stabilizator napiecia dodatniego LM7805
> - rezystor 780 Ohm
> - potencjometr 1K

No i to właśnie mi było potrzebne. Dzięki serdeczne. Swoją drogą - wstępne
założenia mojego regulatora oparłem właśnie na 7805. Ale pokazałem znajomemu
elektronikowi, to mi się jeszcze oberwało, że będę próbował regulować
stabilizator, który z założenia ma być nieregulowany. Krzyczał, że za dużo
szumów będzie i w ogóle do bani taki zestaw. Dzisiaj, jak mu o tym
powiedziałem, swierdził: "No wiesz... Koreańczycy to wszystko wepchną, aby
tylko taniej wyszło i jako-tako działało. A który by spojrzał na dokładne
parametry. Gdyby to w Polsce ktoś robił, to tak by wszystko wyliczył, że
jeszcze z 10 innych, niezbędnych układów by wsadził i wtedy można by to w
elektrowni atomowej uruchomić i nikt nie miałby obaw, że się zepsuje".

> czemu jestes niezadowolony ?

No chyba brakuje mi tego minimalnego napięcia (już kilka pomysłów mam), duża
niedokładność liniowa podnoszenia napięcia (dziwnym trafem w chwili robienia
zakupów nigdzie nie było potencjometrów 1K - kupiłem jakiegoś taniego shita
2K5). No i w późniejszym etapie jeszcze pomyślę o regulacji termicznej, może
LM78 wypróbuję...

> mozna latwo ustalic najnizsze napiecie (np na 4.5V)
> wystarczy dac w szeregu z potencjometrem dodatkowy rezystor ...

Zaraz zmywam się do domciu i wypróbuję. Początkowo myślałem o zenerku, ale
może rezystor będzie lepszy...

Najgorsza rzecz: jak upchać 6 takich zestawów w zaślepce 5,25, każdy z
trzypozycyjnym włącznikiem (full 12V/off/regulacja), diodą sygnalizującą
prędkość obrotową (im mocniej tym szybciej kręcą się wentyle) oraz diodą
sygnalizującą zatrzymanie wentyla. Sam nie wiem jak kombinować - płytkę
drukowaną dziergać (nie mam w tym zbytnio doświadczenia), czy lutować na
żywca - kabelkami?

--
Pozdrawiam,
Sniper