Re: Live, Audigy VS TV tuner

Autor: Sniper (sniper10000_at_NO_SPAM.poczta.onet.pl)
Data: Wed 25 Jun 2003 - 13:24:18 MET DST

Użytkownik "Kurgan" napisał:

> Mam problem, komp ma totalne zwisy, jeśli włączam TV w oknie
> Przyczynę znam - konflikt z kartą muzyczną.
> System op. W2000, Athlon 2000 Xp , 512 RAM, Płyta MSI kT4V.

Tunery telewizyjne mają to do siebie, że nie lubią się z jakimikolwiek
innymi urządzeniami. Najgorsze efekty są właśnie wtedy, gdy współdzielą
przerwania z rozbudowanymi kartami, takimi jak SBLive lub kontrolerami RAID
typu Promise (tutaj z kolei Promise jest bardziej wybredny niż tuner).

Kolejna sprawa, to skomplikowany przydział przerwań w slotach PCI na płytach
MSI. Nie ma jednoznacznego schematu, jakie przerwania przyjmą poszczególne
urządzenia. Wszystko zależy od ilości włączonych urządzeń dodatkowych na
płycie (np. Sound, LAN, Promise, USB 2.0). W twoim przypadku zakładam, że
masz najprostszy model - bez karty sieciowej i kontrolera Promise, ale z
kartą muzyczną RealTek ALC650 i kontrolerem USB 2.0 firmy NEC.

Mój pomysł rozwiązania problemu. Wyłączasz w BIOS'ie wszystkie zbędne porty,
z których nie korzystasz (np. LPT, COM'y) oraz dodatkowe urządzenia (np.
wbudowaną kartę muzyczną, jeśli z niej nie korzystasz). Zyskasz tym sposobem
kilka wolnych przerwań (COM'y zajmują IRQ 3 i 4).

No i na koniec najtrudniejsze. Wybór slotów PCI dla kart, tak by nie było
konfliktów. Na początek bierzesz na warsztat dokumentację do płyty. Ja w
domu mam MSI KT3 Ultra ARU, ale do KT4V ściągnąłem z netu. Na stronie 2-29
jest tabelka PCI Interrupt Request Routing. Opisuje sposób dzielenia
przerwań w 4 różnych wariantach. Niestety, nie wiem co inżynierom z MSI
odbiło, że okroili tą tabelkę, bo zależy ona głównie od tego jakie masz
urządzenia włączone, tzn. czy jest karta graficzna na AGP, czy na PCI, czy
jest włączone USB 2.0, itp. A tutaj podali tylko dla samych portów PCI.

I tak (wzoruję się na własnych wyliczeniach i dokumentacji do MSI KT3 Ultra
ARU):
Jeżeli jest włączona karta graficzna na AGP (a nie na PCI) oraz kontroler
USB 2.0 i Promise, to obowiązuje Order1.
Jeżeli jest włączona karta graficzna na AGP, kontroler USB 2.0 a Promise
jest wyłączony, to obowiązuje Order2.
Jeżeli jest włączona karta graficzna na PCI (a nie na AGP), kontroler USB
2.0 a Promise jest wyłączony, to obowiązuje Order3.
Jeżeli jest włączona karta graficzna na PCI a kontroler USB 2.0 i Promise są
wyłączone, to obowiązuje Order4.

Zakładam, że masz kartę graficzną na AGP. W takiej sytuacji odpada wariant 3
i 4. Do wyboru pozostają 1 i 2. Tutaj powstaje problem, bo nie wiem, który
jest prawidłowy, jeśli płyta nie posiada Promise. Żeby było tego mało, to
kontroler USB 2.0 firmy NEC wykorzystuje 2 różne przerwanie (po prostu ma 2
"interfejsy"). No i kolejne przerwanie bierze dla siebie karta muzyczna
AC'97.

Załóżmy zatem 2 możliwości.

---
Wersja 1. Literki A,B,C,D,E oznaczają kombinacje przerwań. W systemie będą
to któreś z IRQ: 3,4,5,7,9,10,11. Jeżeli jest dwa razy "A", to znaczy że
urzadzenia pracujące w tych slotach będą korzystały z tego samego
przerwania, np. IRQ 11.
AGP  - przerwanie "A"
PCI1 - przerwanie "A"
PCI2 - przerwanie "B"
PCI3 - przerwanie "C"
PCI4 - przerwanie "D"
PCI5 - przerwanie "B"
PCI6 - przerwanie "C"
USB2 - przerwanie "C"
USB2 - przerwanie "D"
AC97 - przerwanie "C"
Jak widać przerwanie "A" zajmuje karta graficzna. W rzeczywistości może to
być np. przerwanie nr 11. W tym momencie wiesz, że nie możesz już wsadzić
żadnej karty do slotu, które również korzysta z przerwania "A", tak aby
nasze IRQ 11 nie było współdzielone. Z rysunku widać, że odpada PCI1 - tutaj
nie powinieneś lepiej nic wsadzać.
Przerwanie "B" na PCI2 jest w pełni bezpieczne, bo współdzieli je tylko z
PCI5. Tutaj możesz wsadzić tuner.
Przerwanie "C" na PCI3 jest współdzielone z jednym kontrolerem USB 2.0 i
kartą muzyczną AC'97. Mogą być problemy. Ale jeżeli wyłączysz AC'97, to z
jednym USB 2.0 powinna dogadać się każda inna karta.
Przerwanie "D" na PCI4 jest współdzielone z jednym kontrolerem USB 2.0. Bez
problemu powinien dogadać się z nim Audigy. Jeżeli masz na płycie Promise,
to on również dodatkowo dzieli to samo przerwanie a wtedy problemy murowane.
Zatem moja propozycja:
AGP  - karta muzyczna
PCI1 - wolne
PCI2 - tuner
PCI3 - dodatkowa karta (jeśli posiadasz)
PCI4 - Audigy
PCI5 - wolne
PCI6 - wolne
---
Wersja 2. Zasadniczo różnią się tylko rozmieszczeniem literek, ale same
mechanizmy współdzielenia przerwań wyglądają na podobne.
AGP  - przerwanie "B"
PCI1 - przerwanie "B"
PCI2 - przerwanie "C"
PCI3 - przerwanie "D"
PCI4 - przerwanie "A"
PCI5 - przerwanie "C"
PCI6 - przerwanie "D"
USB2 - przerwanie "D"
USB2 - nie wiem
AC97 - nie wiem
Spróbuj, może zadziała. No i oczywiście, zainstaluj VIA Hyperion 4.47 (już
jest nowy) i najnowsze sterowniki do wszystkiego co masz na pokładzie.
Pozdrawiam,
Sniper