Athlon 1700+ czy Celeron 2000?

Autor: Paweł Paroń (pawelp_at_freeland.lublin.pl)
Data: Mon 16 Jun 2003 - 17:53:49 MET DST

Znajomy prosił, żebym doradził mu jaki ma kupić komputer (składak) i nie
wiem jaki procesor i płytę mu polecić. Przede wszystkim ma być maksymalnie
cicho i bezawaryjnie, wydajność dla jego potrzeb nie ma żadnego znaczenia
(tzn. wszystko, co teraz sprzedają, będzie wystarczające). Wyszło mi, że
płyta + procesor ma się zamknąć w cenie około 700zł (całość około 2000zł
plus monitor).

Czy tego Celerona będzie łatwiej wyciszyć, tzn. czy wydziela mniej ciepła
niż Athlon? Na jego korzyść przemawia zabezpieczenie termiczne, które
ponoć działa. Do tego będzie jakiś Zalman, chyba 6000. Ale może ten nowy
Athlon 0,13um też się nadaje do cichego komputera? Wszystko ma być
fabryczne, standardowe i na gwarancji, więc żadne amatorskie metody
wyciszania nie wchodzą w grę.

Czy płyty ASRock to dobre płyty, tzn. czy są niezawodne, nie słyną z jakichś
wad, typu eksplodujące po paru miesiącach kondensatory? Chodzi o takie z
LAN-em i grafiką. Ewentualnie inne typy, ale w cenie do około 350-400zł i
koniecznie z grafiką, siecią i dźwiękiem, żeby nie trzeba było montować
dodatkowych kart.

Komputer będzie służył do pisania i internetu, może czasem jakiś film. Co
sądzicie o takim zestawie:

- płyta + procesor - j/w, czyli jeszcze do ustalenia
- 512MB RAM
- 40GB Barracuda
- obudowa ostatnia z tej serii: http://www.chieftec.pl/colorMX.htm , ale
z zasilaczem 360W "dual fan" (wiem już, że to nie jest supercichy zasilacz,
ale chyba i tak nic cichszego od nowości się nie znajdzie)
- jakaś nagrywarka
- dobry LCD 17-18" (ale to sam sobie wybierze)

Niestety, odpada VIA EPIA, bo o ile dobrze się doczytałem, to te płyty nie
mają złącza do FDD, jakieś totalne nieporozumienie.

Paweł