Re: LCD vs CRT

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Fri 06 Jun 2003 - 16:58:24 MET DST

Hi,

Dybot wrote:

> 1. Jak ma sie odswięzanie w LCD (standardowo 75Hz) do wyswietlanego obrazu,
> bo w crt odgrywa bardzo wazna role czy tu tez tak jest ?

Nie. 60 Hz wystarczy.

> 2. Czesto widze ze przy monitorach LCD podawany jest kontrast 350:1 czy
> wiecej jak to wyglada w monitorach CRT, bo nigdzie nie widzialem takich
> danych.
> 3. Podobne pytanie co do jasnosci: wiem ze CRT maja standardowo 100 (nowe
> modele tez do 300) natomiast w LCD jasnosc jest miedzy 250-350.

To są wszystko wartości maksymalne, przy których nie da się
pracować. Najważniejszym, acz niepodawanym parameterem wyś-
wietlacza LCD jest _minimalny_ kontrast, przy którym jeszcze
zachowana jest (w większości, przynajmniej) paleta kolorów.
Wyświetlacze LCD mają tendencję do ograniczania palety kolorów
po ustawieniu sensownej jasności i kontrastu.

Z tego powodu nie należy testować monitora w jasnym sklepie,
a we miarę ciemnym pomieszczeniu, gdzie testowanie trzeba
będzie zacząć od zmniejszenia jasności i kontrastu.

> 4. W LCD mamy do czynienia jeszcze z szybkoscia reakcji matrycy. Ostatnio
> jest to na poziomioe zblizonym do 25ms, czy taka szybkosc wystarczy czy
> widoczne sa jakies smugi.

Przy 20 ms widać lekkie smużenie przy bardzo szybkim ruchu,
ale może to przeszkadzać tylko w niektórych grach. W normal-
nej pracy nie zauważa się smużenia prawie w ogóle, w wielu
grach też nie (testowałem Baldur's Gate, tam to potrafi być
wręcz przyjemne).

> 5. Kolejne pytanie dotyczy jakosci obrazu: Czy LCD maja lepsza jakosc obrazu
> od CRT ?

Trudno powiedzieć. Dla mnie mają znacznie lepszą ze względu
na znacznie wyższą ostrość (pracuję z tekstem), grafik jednak
takie stwierdzenie wyśmieje.

> 6. Slyszalem ze LCD maja bardzo niska emisje pole magnetycznego, jak to sie
> ma w stosunku do nowych CRT.

Każdy kineskop musi coś emitować. Co prawda nowoczesne moni-
tory mają emisję bardzo ograniczoną, ale LCD i tak są o klasę
lepsze.

> 7. LCD podobno nie mecza oczu. Jak natomiast wypadaja przy nich monitory CRT
> przy odswiezaniu 100 czy 120Hz ? Czy to sa porownywalne doswiadczenia czy
> nawet przy takim odswiezaniu CRT nie moze sie rownac z LCD.

W przypadku CRT 100 Hz czy 120 Hz i tak niewiele daje zazwyczaj.
Większość ludzi powyżej 90 Hz nie widzi już różnicy.

Obraz na LCD jest zdecydowanie mniej męczący ze względu na
całkowitą jednostajność (całkowity brak migania), idealną
ostrość (ważne przy tekście) i brak odbić. Poza tym ekran
nie świeci (jeśli się dobrze ustawi jasność!) po oczach tak
jak kineskop.

Ja osobiście jestem po długiej pracy przy komputerze znacznie
mniej zmęczony od kiedy przesiadłem się z 19" CRT na 17" LCD.

> 8. Jaka odpornosc maja panele LCD na uszkodzenia i czym to sie do licha
> czysci ?

Są dość wrażliwe na uderzenia w panel i zdumiewająco odporne
na uderzenia w obudowę, ale lepiej tego nie próbować, bo się
okaże jeszcze, że dane uderzenie było fatalne ;)

Czyści się płynami do czyszczenia LCD lub delikatnymi płynami
do czyszczenia kineskopów. Najważniejsze jest, by czyścić miękką
szmatką lub chusteczką.

> 9. Ostatnie pytanie prawdopodobnie najtrudniejsze : Czy wybrac nowy LCD15'
> za okolo1400(prawdopodobnie Belinea 101570) czy tez nowy monitor CRT 17' za
> 800zl-1000(tutaj jest pare modeli:.NEC FE791SB Samsung SM757MB i iiYama

Tu Ci nikt nie poradzi. Dla mnie na przykład oba rozwiązania
byłyby za "małe". Do swoich zastosowań też widzę teraz już
praktycznie tylko LCD (prawie że nie gram, prawie że nie
zajmuję się grafiką). Jeśli chcesz konstruktywnych rad, przede
wszystkim określ Twoje zastosowania komputera.

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.grush.one.pl/              |