Re: skaner - jaki wybrac ??

Autor: Klaudiusz (fatla_at_nospam.poczta.fm)
Data: Tue 27 May 2003 - 09:50:22 MET DST

> zwracam sie z prosba do osob obeznanych z tematem
> otoz chcialbym sobie zeskanowac zdjecia z negatywow (to byloby jego
> glowne zastosowanie) i w tym celu potrzebny mi skaner, tylko czym sie
> kierowac przy wyborze ??

Zapomnij o paszczaku, poza tym watek maglowany na okraglo na pl.rec.foto.!!!
Jesli koniecznie paszczak to Epson Photo 1250 lub 1650. A poza tym to juz
skanery dedykowane do 2000 zl. Polecam: Benq/Acer ScanWit 2740, Minolta
Elite Scan II i III, Umax Power Look 270.
Nie daj sie wpuscic w kanal i nie kup skanera do filmow za 900 zl (BADZIEW).

> ktory z parametrow jest najwazniejszy ??
> rozdzielczosc optyczna ?? jaka powinna byc ??
Zalezy do czego, jak chcesz potek miec odbitke 10x15 naswietlana z
rozdzielczoscia 300 dpi to plik wynikowy powinien mniec 1200x1800 pixeli.
Wielkosc klatki filmy maloobrazkowego to 24x36 mm (1x1'5 cala) czyli skaner
o rozdzielczosci 1200 dpi powinien wystarczyc. Poza rozdzielczoscia skanera
b.waznym parametrem jest gestosc optyczna (im wyzsza tym lepiej), calkiem
przyzwoity skaner ma ja na poziomie 3.4D.

> moze rozdzielczosc interpolowana ??
Zapomnij.

> sofcik...........??
SilverFast
VueScan

> no i nie chcialbym wydac na w/w ogromnej kasy
> powiedzmy ok. 500zl, mam nadzieje, ze taki budzet wystarczy
patrz pierwsza moja odpowiedz.
Musisz miec ze 2k PLN i DUUUUZO czasu. jesli myslisz, ze skanowanie
negatywow to 'bulka z maslem' to jestes w bledzie. Nie wiem ile wiesz o
skanowaniu i budowie filmow negatywowych, ale kazdy negatyw ma tzw. maske
(taki zolto-pomaranczowy zafarb). Zeby nie bylo za prosto, kazdy producent
ma swoje kolory masek (kazda rodzina filmow jednego producenta ma inna
maske).

Pozdrawiam
Klaudiusz