Re: LCD - raz jeszcze ALE INACZEJ

Autor: Taurus (qzwo_at_jc.cy_ROT13)
Data: Tue 06 May 2003 - 18:39:47 MET DST

Dnia 06 maj 2003, "CeBeR" <cebrzyq(nospam)@interia.pl> w
wiadomości news:b971oa$5dm$1_at_nemesis.news.tpi.pl napisał(a):

> Wydaje mi się, że mylisz pojęcia. W kinie czy TV efekt ruchu
> tworzy jak wiadomo odpowiednio szybko zmieniana seria
> statycznych obrazów.

To właśnie miałem na myśli bo IMO tak samo jest na monitorze
komputera niezależnie od jego rodzaju.

> Ale wychodząc na spacer nie zabierasz ze
> sobą przenośnego stroboskopu, czy innego urządzenia odpowiednio
> szybko migającego Ci przed oczami, aby zapewnić uczucie płynnego
> ruchu.

Nie potrzebuję, bo światło naturalne ma charakter ciągły czyli
teoretycznie, z matematyczno - fizycznego punktu widzenia jest to
"stroboskop" z częstotliwością "migotania" zmierzającą do
nieskończoności.

> Podobnie w komputerze, rola odświeżania jest inna -
> przynajmniej w monitorze CRT konieczna do powtórnego "zapalenia"
> wygaszających się z czasem pikseli.

Tu jesteśmy zgodni :-)

> Ponieważ w LCD piksel
> zapalony (o ustalonej przepuszalności światła) nie wygasa, jego
> odświeżanie nie jest potrzebne. A ruch przedstawić można
> modyfikując wyświetlanie tylko tych pikseli, które w kolejnej
> klatce filmu ulegają zmianie.

Masz całkowitą rację. Ale to teoria. Praktyka jest chyba inna. IMHO
współczesne karty graficzne "obrabiają" i wysyłają cyklicznie na
ekran monitora całe ramki (kadry?) obrazu, mimo, że może on być w
danym momencie całkowicie statyczny. To dziedzictwo telewizji i chyba
filozofia działania kart graficznych szybko nie ulegnie zmianie.
Wszystkie wynalazki typu "pixel shader", "bufor z" itp. służą
obróbce całych ramek obrazu w pamięci i wysyłania ich w_całości_ na
monitor z określoną częstotliwością. Mówiąc inaczej - do monitorów
LCD musiałyby powstać nowe karty działające na całkiem innej zasadzie
(nie wiem czy to możliwe) a na razie te same karty obsługują LCD i
CRT, a ich zasada działania jest niezależna od podłączonego
urządzenia wyjściowego.

> I tu potrzebne są owe 24 zmiany na
> sekundę - do _zarejestrowania_ na nieanalogowym (bo skwantowanym
> na osi czasu) medium ruchu _sprawiającego wrażenie płynnego_.

Otóż to!

--
Pozdrowienia
Taurus