Re: Ile badow na dysku aby uznali gwarancje ?

Autor: BartekK (sibi_at_terror.black.art.pl)
Data: Sat 26 Apr 2003 - 20:50:46 MET DST

> Pierwszy raz słyszę mógłby ktoś jeszcze to potwierdzić.
> Nie bym się czepiał ale mnie to zaciekawiło.
wiec poszukaj literatury i poczytaj o zarzadzaniu dyskiem przez sterownik
dysku (elektronike dysku), ATA, IDE....

faktycznie dysk posiada zapasowe sektory, ktorymi zastepuje (w sposob
niewidzialny dla usera) uszkodzone sektory (ktore posiada kazdy dysk, od
nowosci). Stare dyski zapisywaly na dysku mape tych uszkodzonych sektorow i
przy starcie pobieraly stamtad do elektroniki zapiski, z ktorych wiedzialy
ze jak przyjdzie komenda zapis/odczyt z sektora X to nalezy tak naprawde
zrobic to na sektorze Y z puli sektorow zapasowych. Dlatego zrobienie
LowLevel Format z biosu starych plyt powodowalo utracenie tej tablicy i
awarie dysku (albo jego marne dzialanie). Nowe dyski zapisuja juz tablice
badblokow do flash-memory zamiast na dysk.
cala technika zapisu, procedura wykrywania obszaru jako uszkodznego,
procedury "odswierzania" zapisu danych ktorych zapis jest "slaby" - (w koncu
sam zapis jest analogowy, namagnesowanie moze byc lepsze lub gorsze)- o tym
cale ksiazki powstaly...

gdy skonczy sie miejsce "zapasowe" dopiero wtedy zaczynaja sie pojawiac "bad
sektory" widoczne dla systemu.

--
Bartlomiej Kuzniewski
sibi_at_terror.org.pl gg# 23319