Re: Wyciszanie SZAFKI z kompem

Autor: Artur Gawryszczak (gawrysz_at_camk.edu.pl._!_!_!_)
Data: Sat 26 Apr 2003 - 18:14:07 MET DST

tauron0_at_op.pl wrote:
> 1. chcę wykleic/wybic wnetrze szafki czyms dźwiękochłonnym. Myślałem a
> korku, styropianie, jakiejs gąbce - co lepsze ?

Skoro większość dźwięku, jaki słyszysz dobiega z tyłu szafki to możesz nie
poczuć zysku na tym - zależy czy to echo z wnętrza szafki, czy wprost z
tyłu obudowy. Może testowo wstaw do szafki komp zawinięty w gruby koc?
(oczywiście tyłu nie osłaniaj). Druga rzecz, która może być istotna to
przekazywanie drgań przez stopki obudowy do pudła szafki (zwłaszcza
niskie częstości) - nad tym też możesz popracować.

> 3. Największy hałas dobiega z tylu biurka - wyciety otwor w tylniej
> sciance biurka, biurko troche odsuniete od sciany. chce zbudowac cos w
> stylu "zaslony" np. z korka, oczywiscie niezbyt szczelnej, zeby
> powietrze z zasilacza mialo jak wylatywac. Jak duza przestrzen
> powinienem z tylu zostawic - np. 20-60-50 cm wystarczy ? z jakiego
> materialu najlepiej to zrobić? Dodam, ze chcialbym to zrobic za rozsadne
> pieniadze, wiec rady w stylu "mata dźwiękochłonna za 150 zł" odpadają.

Skoro kontrolujesz/monitorujesz temperaturę, to możesz się spokojnie bawić
w eksperymenty :-) Zanim zainwestujesz w "prawdziwe" materiały, możesz
poeksperymentować z kocami, grubymi zasłonami itp. Zwróć uwagę na
obłożenie twardych, gładkich powierzchni (ściana, płyta meblowa itp.), od
których dźwięk się zbyt dobrze odbija czymś miękkim i tłumiącym. Pewnie
najtaniej by było po materiał pójść do siakiegoś ciuchlandu/szmateksu :-)

Poza tym możesz zapewne spowolnić wiatrak na procesorze (bezpieczne, o ile
się to robi z głową, monitorując temperaturę i wyciągając wnioski), oraz
w zasilaczu (mniej bezpieczne, trzeba być ostrożniejszym).

Ech, mogliby zacząć robić HDD "kilkubiegowe", np 3500-5000-7200 RPM :-)

--
Pozdrówka,
        Artur