Re: BadBlocki

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Wed 23 Apr 2003 - 10:01:43 MET DST

Hi,

Rafał Bartoszak wrote:

> Ależ oni już od dawna _prawidłowo_ podają pojemności dysków :)) Piszą 80
> GB rozumiejąc przez to 80 000 000 000 bajtów, i mają _absolutną_ rację
> :).

Nie wiem, czy taką absolutną. Wykorzystywanie teoretycznie
poprawnych jednostek zamiast zwyczajowo przyjętych co naj-
wyżej zamiast oszustwem może zostać nazwane celowym wprowa-
dzaniem klienta w błąd.

1 MB w informatyce zawsze był, jest i będzie równy 2^20 B.
Inna interpretacja jest poważnym naginaniem, bo gdyby 1 MB
równy był 10^6 B, to w gruzach ległoby całe liczenie pojem-
ności pamięci.

Odmienne rozumienie przedrostków ma odzwierciedlenie nawet
w języku informatyków i elektroników -- zamiast np. "1024
pozycje listy" informatyk mówi "jeden kilo pozycji listy"
i od razu wiadomo, że nie ma na myśli 1000, a 1024 pozycje.
To po prostu slang, który trudno będzie wytępić nawet normami.

> A nowe przedrostki... cóż trochę potrwa zanim trafią pod strzechy. Ale z
> całą pewnością są na świecie instytucje, gdzie nie można sobie olewać
> oficjalnego nazewnictwa, i trzeba stosować prawidłowe jednostki SI.

Zdecydowanie. Problem w tym, że zwyczajowe jednostki często
są znacznie lepsze. Przykładem może być choćby KM, który jest
100x czytelniejszy od kilowata i pozwala porównywać moce
silników samochodowych nawet z najstarszymi konstrukcjami.
Nigdy nie orientuję się w mocy silnika podawanej w kilowatach,
a konie mechniczne nie sprawiają mi problemu -- i podejrzewam,
że większość ludzi powie to samo :)

> Czy durnie...chyba kwestia osłuchania. Nie wiem jak Ty, ale ja mam dosyć
> zgadywania, jakiż to megabajt autor miał na myśli :)

Ja też, dlatego promuję opisywanie pojemności pamięci tylko i
wyłącznie informatycznymi wersjami przedrostków opartymi o
potęgę dwójki, bez nadawania im osobnych nazw :) Prawidłowe
używanie przedrostków jest obowiązkiem autora, a nie czytel-
nika. Jeśli autor popełnia błąd, należy go poprawić.

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.grush.one.pl/              |