Re: Jaki monitor LCD 17", czy normalny 17 lub 19"

Autor: ArturN (artentech_at_poczta.onet.pl)
Data: Sat 19 Apr 2003 - 23:51:00 MET DST

Użytkownik "Circulus Vitiosus" <circulus_at_nospam.polbox.com> napisał w
wiadomości news:kf63av0p40nv5kmclka6ieulrmin12ipqv_at_4ax.com...
> On 19 Apr 2003 20:35:08 +0200, dariuszkostuch_at_poczta.onet.pl wrote:
>

> Pewnie trzeba się
> przyzwyczaić i dobrze go wyregulować - jeśli się da wyregulować.

No właśnie. CRT też trzeba wyreguolwać, ustawić odświeżanie itp.

> Wpatrywanie się godzinami w bardzo jasne neonówki podświetlające
> matrycę na pewno zbytnio zdrowe nie jest.

Możesz wybrać taki LCD, w którym możesz ustawić jasność tak jak Ci
odpowiada-na rynku są różne modele. Tak jak zresztą CRT-gorsze i lepsze.
Wpatrywanie się w ogóle w jedno miejsce/punkt, bez dostatecznie częstego
mrugania powiekami, z bardzo bliska, bez częstych przerw nie jest zdrowe. A
tak się dzieje zarówno gdy siedzi się przy LCD jak i CRT.

 Z drugiej strony
> promieniowanie elektromagnetyczne LCD jest oczywiście zdecydowanie
> mniejsze niż CRT ... ale czy udowodniono, żeby miało ono jakieś
> znaczenie dla zdrowia?

Zdaje się, że nigdy nie miałeś do czynienia z okulistą. Z drugiej strony nie
wierzę, że nie obił Ci się chociaż o uszy problem pracy non-stop przy
komputerze przez tych kilka-kilkanascie godzin w biurze i wymuszaniu na
pracodawcach przerw i różnego rodzaju dodatków za uciążliwą pracę. Tego nie
wymyśliły związki zawodowe tylko naukowcy popierając badaniami.

Na LCD obraz jest ostry i nie
> migoczący, gdy jest statyczny, ale przy przewijaniu tekst ulega
> silnemu rozmyciu, i często cała strona przy tym migocze

Tak jest, gdy czas reakcji matrycy jest za duży. Z tego co zauważyłem jest
to subiektywne odczucie-jak dla mnie max to 30 ms.

> To takie moje uwagi na gorąco ... chętnie poznam opinie innych na
> temat LCD/CRT a zdrowie, najlepiej z podaniem źródła.

Wszystko co napisałem wywodzi się z praktyki-korzystam z LCD 15".

> Pomijając inne ograniczenia LCD (kąt widzenia, kontrast, odwzorowanie
> barw)

Tu bym się tak nie rozpędzał, chyba, że widziałeś i pracowałeś/testowałeś
wszystkie modele na rynku (powiedzmy, że choćby z tych bardziej dostępnych
cenowo).

pierwszym warunkiem bedzie na pewno odpowiednio krótki czas
> reakcji. Idealnie będzie dopiero wtedy, gdy obraz będzie mógł zapalić
> się i zgasnąć 80-100 razy na sekundę. Ja przestaję widzieć migotanie
> dopiero przy 100 Hz, czyli chciałbym czas reakcji 10-12 ms.

Hmm. Z odświeżaniem w panelach nie jest tak samo jak w CRT. Polecam
przyjrzeć się dwóm monitorom postawionym obok siebie-CRT i LCD(z
uwzględnieniem klasy sprzętu). Przy 60 hz na LCD nie widać żadnego
migotania!
 --
Pozdrawiam i życzę miło spędzonych Świąt!
ArturN