Re: Jaki monitor LCD 17", czy normalny 17 lub 19"

Autor: Circulus Vitiosus (circulus_at_nospam.polbox.com)
Data: Sat 19 Apr 2003 - 21:56:10 MET DST

On 19 Apr 2003 20:35:08 +0200, dariuszkostuch_at_poczta.onet.pl wrote:

>A co szanowny Circulus Vitiosus sądzi na temat wpływu monitora dobrego CRT na
>oczy w porównaniu z LCD.

Sprawa jest kontrowersyjne. Nie mam wyrobionego zdania i sam chciałbym
wiedzieć jak to jest naprawdę. Osobiście sądzę, że bardziej męczą mi
się oczy na LCD, w każdym razie jak zdarzyło mi się posiedzieć przy
nim kilka godzin to skończyło się wręcz bólem. Pewnie trzeba się
przyzwyczaić i dobrze go wyregulować - jeśli się da wyregulować.
Wpatrywanie się godzinami w bardzo jasne neonówki podświetlające
matrycę na pewno zbytnio zdrowe nie jest. Z drugiej strony
promieniowanie elektromagnetyczne LCD jest oczywiście zdecydowanie
mniejsze niż CRT ... ale czy udowodniono, żeby miało ono jakieś
znaczenie dla zdrowia? Wydaje mi się, że oczy męcza się i bolą nie
z powodu promieniowania, a raczej z powodu nieostrej czcionki,
migotania, źle dobranego kontrastu. Na LCD obraz jest ostry i nie
migoczący, gdy jest statyczny, ale przy przewijaniu tekst ulega
silnemu rozmyciu, i często cała strona przy tym migocze - i to jest
główny mechanizm, jaki podejrzewam o wywoływanie u mnie bólu oczu.
Przy czytaniu mam zwyczaj przewijać stronę kółkiem myszy a nie
PageDown'em - przy każdym takim przewinięciu obraz na LCD przez ułamek
sekundy jest nieczytelny, rozmazany. Oczy (i mózg) gubią wówczas
kontakt z tekstem. Może się wydawać, że to aż tak nie przeszkadza, ale
jeśli ma to miejsce kilkaset razy w ciągu pracy to kto wie, czy nie
spowoduje przykrych objawów.
To takie moje uwagi na gorąco ... chętnie poznam opinie innych na
temat LCD/CRT a zdrowie, najlepiej z podaniem źródła.

>Jesteś na razie jedynym, który poleca CRT.

Nie sądzę :) Przejrzyj archiwum, temat był już wałkowany wielokrotnie.

A w sumie to bardzo dobrze, że ludzie kupują LCD. Inwestują
w tę technologię, dzięki czemu rozwija się ona, monitorki są coraz
lepsze i tańsze ... kto wie, może już niedługo będą na tyle dobre, że
i ja kupię ? :)
Pomijając inne ograniczenia LCD (kąt widzenia, kontrast, odwzorowanie
barw) pierwszym warunkiem bedzie na pewno odpowiednio krótki czas
reakcji. Idealnie będzie dopiero wtedy, gdy obraz będzie mógł zapalić
się i zgasnąć 80-100 razy na sekundę. Ja przestaję widzieć migotanie
dopiero przy 100 Hz, czyli chciałbym czas reakcji 10-12 ms. Nie wiem
ile jeszcze potrwa osiągnięcie takich parametrów, ale im więcej będzie
kupowanych paneli tym to będzie szybciej :)

--
Bogdan Młynarczyk [CV]
Adres w nagłówku antyspamowy.