Re: Informacje o mozliwosci awarii dysku w oparciu o system S.M.A.R.T [lekko OT]

Autor: Zbyszek T. (zbyszek_at_zbyszek.net)
Data: Sat 19 Apr 2003 - 12:00:00 MET DST

> Ja wiem, że S.M.A.R.T. to nie tylko bad sectory, błędy zapisu i odczytu,
ale
> i np. stabilność obrotów. Będę wdzięczna jeśli ktoś poprawi moje naiwne
> wyobrażenia na ten temat.

Skąd ta przesadna samokrytyka? ;-) Przez S.M.A.R.T. są monitorowane m. in.
takie parametry jak:
- Stopa błędu przy odczycie / zapisie danych
- Nieudane próby pozycjonowania głowicy
- Czas rozpędzania się talerzy
- Ilość automatycznie zrelokowanych sektorów (podmienionych na "rezerwowe")
- Ilość nieudanych startów talerzy
- Ilość błędów kalibracji
- Ilość błędów sumy kontrolnej interfejsu ATA
- Temperatura (co do tego jednak nie jestem pewien, czy zajmuje się tym
S.M.A.R.T.)
- (IMHO bardzo ciekawe i użyteczne): łączny czas pracy (ogólny "przebieg"
dysku) oraz ilość startów i zatrzymań

Parametrów przeważnie jest jeszcze sporo więcej, a część z nich jest
charakterystyczna dla konkretnych modeli.

Polecam programy
http://www.almico.com/speedfan.php
http://www.siguardian.com/,
które, oprócz lakonicznego stwierdzenia "dysk jest ok" lub "dysk się psuje",
pokazują konkretne wartości konkretnych parametrów monitorowanych przez
S.M.A.R.T.