Re: stabilnie? - mylicie sie...

Autor: Artur Gawryszczak (gawrysz_at_camk.edu.pl._!_!_!_)
Data: Thu 17 Apr 2003 - 20:47:05 MET DST

indigo wrote:
> Czesc! Pochodnych sie nie wystraszylem, czlowieku fizyke studiuje, Ty
> wiesz ile tam tego jest ?! :))

Owszem. Bardzo dobrze wiem, z doświadczenia :-)

> Co do tej przestrzeni to bardzo fajnie to zobrazowales -jakbys mi
> jeszcze podal jej rownanie dla mojego procesora :)

Haha, może inżynierowie AMD i Intela znają jakieś przyzwoicie
sparametryzowane aproksymacje, ale się nie podzielą raczej :-)

> Co do pochodnych to powinny byc czastkowe (gradient - skoro 3
> zmienne:temp, freq, volt.) --niewazne, myslec mi sie akurat dzis nie
> chce.

Rajt, ino, że w iso-8859-2 nie ma takiego znaczka, chyba, żeby LaTeX-em
pisać :-)

> Generalnie kazdemu punktowi przestrzeni mozna przypisac od 1 jesli
> procesor jest stabilny w 100% (a co to znaczy to mozna by dywagowac)

Masz nałożony conajmniej jeden limit ze względy na promieniowanie
kosmiczne i rozpady promieniotwórcze :-)

> 0 gdy jest stabilny w 0%, a stabilnosc jest funkcja trzech zmiennych:
> stab=stab(temp, freq, volt) - zeby uniknac problemu 4-wymiarowego,
> zakladamy identyczne wykorzystanie procesora w kazdym z punktow danej
> przestrzeni.

Load przy ustalonym chłodzeniu przekłada się na temperaturę, chyba żeby
dochodzić prawdopodobieństw błędów osobno dla różnych bloków
funkcjonalnych procesora - ale to ma znaczenie najwyżej dla projektantów.

> W ten sposob bryl w przestrzeni moze byc mnostwo: bryla dla
> Prime, dla 3DMarka, dla WinZip'a itd. itd. - stad stabilnosc jest takze
> funkcja uzytego programu/aplikacji/gry itd. Mozemy przyjac, ze objetosc
> bryly gdzie stab=1, jest najmniejsza dla programu Prime (z doswiadczenia
> tak by wynikalo),

Możliwe, że jeszcze mniejsza jest dla CPUBurn + Prime na niskim
priorytecie. Ale jest to bliskie "ideałowi". Poza tym zamiast
zerojedynkowych wartości stab lepiej by było operować na wartości 1 -
{liczba błędów/jednostkę czasu}/{liczba operacji lub cykli zegara}

> a najwieksza dla "czystego pulpitu". Gdybysmy znali
> rownania tych bryl, mozna by okreslic prawdopodobienstwo wystapienia
> bledu w dzialaniu procesora jako funkcje odleglosci od powierzchni bryly
> stab=1 w przestrzeni Prime do granicy bryly stab=1 "czystego pulpitu".W
> takiej sytuacji podkrecanie polega na przesuwaniu punktu pracy procesora
> w strone na zewnatrz bryly stab=1 Prime.Watpie zeby jakis overclocker
> tak to postrzegal ;)

Mam się za overclockera i tak właśnie to postrzegam, ale na takim
postrzeganiu zaważyło posługiwanie się fizyką na codzień :)

> (ps. wogole to to jest uproszczenie bo
> temp=temp(freq, volt) - strasznie to by bylo skomplikowane wszystko...)

temp=temp(freq, volt, load, cooling) ...

> Wydaje mi sie, ze uwazasz, ze stabilnosc jest w glownej mierze kwestia
> temperatury

Z praktycznego punktu widzenia to ustawiam punkt pracy procesora (z
dokładnością do fluktuacji freq i V_core (słabe układy zasilania w
zasilaczu i/lub na płycie też mogą ograniczyć stabilność komputera)) i
manipuluję temperaturą ... tzn łatwiej jest ją podwyższyć niż obniżyć :-)
Inne podejście wymagałoby zastosowania na procesorze termostatu z korekcją
na grad T na kontakcie i w rdzeniu procesora i manipulowanie freq, bądź
V_core.

> - czyli moglbym np. przy fsb150 i temp np. 10C odpalic bezproblemowo
> Prime?

Nie wiem. Może. A może przy -50°C? Z tego co widywałem na stronach o
ekstremalnym OC to nawet schładanie dziwnymi cieczami (z ciekłym azotem
włącznie) do temperatur daleko niższych od pokojowej nie podnosiło jakoś
oszałamiająco progu stabilności. Kilkanaście÷parędziesiąt %, ale nie
widziałem jeszcze materiału, gdzie pokazanoby zysk o 50% względem
maksymalnego taktowania z chłodzeniem wodą do temp. pokojowej. Choć mozę
ktoś to zrobił :-)

> Czy stab(temp=n<m, freq=x>y) = stab(temp=n>m, freq=x<y)?

To jest definicja linii jednakowej stabilności tam, gdzie $\partial
T_{crit} / \partial f < 0$, czyli chyba wszędzie. Nie mam tylko pojęcia
jak się sprawa ma ze stabilnością w bardzo niskich temperaturach. Ma ktoś
może wiaderko ciekłego wodoru? ;-)

--
Pozdrówka,
        Artur