Re: Wyciszanie SZAFKI z kompem

Autor: Paweł 'Róża' Różański (rozie_at_priv.onet.pl)
Data: Mon 28 Apr 2003 - 01:07:12 MET DST

"Cage" <news_at_cage.civ.pl> wrote in news:b8gapr$l4b$1_at_news.onet.pl:

> Chmmm ciekawy patent... wlasnierozmyslam czy by przypadkiem nie
> zbudowac sobie drewnianej skrzynko na kompa i ja tak wyciszyc...
> problem tylko w tym jakie otwory zrobic aby byla dobra wymiana
> powietrza...

  Zobacz, gdzie są normalnie nawiewy w obudowie. Generalnie zassanie
powietrza to nie problem, gorzej z 'wydechem' - tam musi być wylot
całkiem na zewnątrz.
  Gdybym bawił się w coś takiego, to zrobiłbym skrzynkę na całość,
nawiercił otwory (ok. 4 mm sztuka, potem, jakby było mało, to
rozwiercić - zachować odstęp), z przodu na dole, jeśli pudło na nóżkach
(IMHO warto - zawsze to zmniejsza przenoszone drgania) to też od spodu
(mam tam wlot w obudowie), nad zasilaczem (większe otwory; ciepłe
powietrze będzie ładnie szło do góry, można się nawet pokusić o
'komin', czyli cała górna ścianka jest pod kątem (z tyłu najwyżej), a u
szczytu dużo otworów) i po bokach na dole. Jakby był 'komin', to warto
zostawić nieco więcej miejsca po bokach między obudową, a ścianką... Z
tyłu zrobiłbym otwory na rury (dł. ok. 20 cm, śr. ok. 1cm większa, niż
wylot z obudowy) papierowe, ale grube), które to rury przylegałyby
ściśle do obudowy kompa przy otworzów od zasilacza i dodatkoego wentyla
wysysającego powietrze z obudowy (ten ostatni na 5V - niesłyszalny) -
dzięki temu ciepłe powietrze na pewno nie będzie zasysane do środka czy
ogrzewać obudowy, a dźwięk będzie wstępnie tłumiony w rurach (można je
dodatkowo wyłożyć gąbką (wtedy mogą być nawet z PCV) i dać coś
tłumiącego z naprzeciwka (w odstępie ok. 20 cm)).
  Oczywiście zrobiłbym drzwiczki z przodu, albo wręcz dziurę na
wkładanie CD i dyskietek - zależy od częstotliwości użycia.
  Można też pomyśleć o dodatkowym 'zasysaczu' z przodu obudowy (5V na
początek), bo jednak opory będą większe na 'podwójnych' dziurach
(wejście do skrzynki i wejście do obudowy.
  Ale podstawa, to ciche części - wymiana 'wyjca' z proca na wiatrak od
obudowy (ok. 8cm, 10-20zł), wyciszenie grafiki (ja wyłączyłem wiatrak -
TNT2 M64, ale wydaje mi się, że można dać wspomniany wiatrak na
wycięgniku, może nawet na 5V...), cichy dysk (jak miałem IBM, to
myślałem, że wiartak na procu (ten wspomniany) jest niesłyszalny, a
teraz ten wiatrak to najgłośniejszy element zestawu (jest BIV) ;-)).

> chociaz w sumie w dzien moglbym otwierac tylkoni i
> przedni panel a na noc "zamykac"...

  Jak zrobisz dobrze, to raczej będzie w stanie chodzić cały czas na
zamkniętym. Grunt, żeby ciepłe powietrze usuwać ze skrzynki, a nie
tylko z obudowy.

> Wyciszales juz tak PC?

  Nie. Tylko to, co opisałem z wiatrakami (grafa - wyłączony, zmiana na
procu - był wyjec chrome orb i wstawienie dodatkowego do obudowy), plus
wklejony korek na jedną ściankę (ta od wiatraków), ale czy on coś daje?
Zostało mi trochę z remontu, a chciałem sprawdzić, czy Minutex się
nadaje (się nadaje wyśmienicie :-)), więc jest... Głośność jest na
akceptowalnym poziomie, tzn. słyszę dysk, gdy pracuje (mógłbym odkręcić
i położyć na czymś miękkim, ale po co ma się grzać...) i wiatrak od
proca (pewnie też od zasilacza, ale ten na procu jest głośniejszy).
Poza tym mam wyjącego CD (LG x52), ale używam sporadycznie.
  Jakbym teraz miał coś wyciszać z zestawu, to kupiłbym lepszy radiator
(kupię przy zmienie proca, bo chrome orb to parodia radiatora - niemal
brak żeberek i D700 ma na nim 54-60C, z oryginalnym wiatrakiem było
cieplej o 1-2 stopnie) i puścił wiatrak (ten, który mam teraz) na 5V i
poobserwował, czy działa (jak nie, to wyciszanie opornikiem do 7-10V).
I to byłby chyba koniec, bo dysk jest naprawdę cichy, a kompa czasem
przenoszę, więc wykręcanie jest mało wygodne - nie chcę, żeby się
obijał, a przykręcać co chwila... Poza tym dość często przenoszę kompa
i mam z tyłu odbiornik podczerwieni (do pilota), więc skrzynia byłaby
mało wygodna (trzeba by kombinować)...
  Prawdę mówiąc, to przeszkadza nam (mi i mojej miłej) co innego.
Klawiatura i mysz są za głośne, więc jak jedna osoba chce spać, a druga
korzystać z kompa, to robi się problem. Mysz bym wymienił (chyba są
jakieś bezgłośne?) bo ta ma 'cykające' rolki, ale klawiatura? Czy są
jakieś _niesłyszalne_ (ja tłukę po klawiszach, nie naciskam :-( - może
się to zmieni przy pisaniu bezwzrokowym...)?

> Duzmo mi to da?

  Nie mam pojęcia. Z akustyką jest ten problem, że niestety decyduje
test 'na ucho'. Może być tak, że komp obiektywnie głośniejszy będzie
się wydawał cichszy (milszy dźwięk). Ale patrz niżej.

> Planuje tak budowac skrzynke:
>
>| sklejka 5mm | gabka 0,5 mm | korek 0,5 mm | gabka 0,5 mm |
>| tekturka od jajek ;) |

  Jednak ekstermista jesteś. :-) Naprawdę, nie ma potrzeby tak szaleć,
jeśli komp nie jest głośności suszarki, to różnica między decha, gąbka
miękka 1cm i wydmuszka, czy nawet decha i wydmuszka, a powyższym nie
powinna być duża. Jak głośności suszarki, to patrz niżej.
  Co masz najgłośniejsze w zestawie (i jaki zestaw w ogóle)? Zbadaj
zatrzymując na moment poszczególne wiatraki (poza zasilaczowym) Spróbuj
najpierw wyciszyć normalnie, skrzynia to jednak kupa roboty...
  Ewentualnie, jeśli chcesz sprawdzić, ile to da, to zrób taką skrzynię
z samych wydmuszek (podwójna warstwa, minimalna powierzchnia styku
między warstwami), nie dotykającą kompa, z tyłu na wysokości wylotu
dziura i daj podkładki z dość twardej gąbki pod nóżki kompa. Albo
przykryj na chwilę kompa kocem (złożonym na pół; zostaw wylot od
zasilacza odkryty). Jeśli to coś Twoim zdaniem daje, to jest sens się
bawić dalej - efekt będzie porównywalny, może trochę lepszy.

> No i tak po obu stronach ina doel i na gorze i z przodu i z tylu +
> jakies otwory zeby chlodzilo sie dobrze :)... tak sie zastanawiam
> czy nie zrobic calej obudowy z drewna... tylko pytanie, czy to nie
> zaszkodzi kompowi? Bo przeciez kwiestja, masy, ekranu itede
> itepe...

  Jeśli chodzi o wyciszanie, to deska będzie zdecydowanie lepsza.
Sklejka wiele nie wniesie, bo będzie tłumić to, co korek, a deska nada
konstrukcji masę i sztywność...

--
/****   Muszą nas policzyć przed wstąpieniem do UE.  ****\
*****      Za 10 lat zobaczymy ilu to przeżyło.      *****