Re: Wielkość dysku

Autor: Michal Kawecki (kwinto_at_2com.pl)
Data: Wed 19 Feb 2003 - 00:36:05 MET

Użytkownik "Ewa" <ewa_at_serwer.com.pl> napisał w wiadomości

> Przeglądałam podaną stronę w PcGuide, ale klikanie w zamieszczone
> tam linki powoduje, że kręcę się w kółko.

Spróbuj więc wejść na http://www.pcguide.com ;-) i dalej w Introduction
==> Components ==> Hard disks.

> Zapytam wprost: czy mam rozumieć, że pomimo ograniczenia wielkości
> dysku w BIOSie płyty, BIOS kontrolera dysku powinien umożliwić
> dostęp do dużego dysku jako całości? Jeśli tak to czy możliwe w takiej

Tak.

> sytuacji jest skorzystanie z fdisk (DOS) w celu podzielenia na
> partycje i format (DOS) w celu sformatowania tych partycji? Raczej w
> to wątpię. Myślę, że zainstalowanie dysku na innym komputerze w celu

Powinny działać wszystkie narzędzia, programy i systemy.
Akurat fdisk z Win98 ma ograniczenie do 64 GB, tzn. zakłada większą
partycję ale nieprawidłowo będzie wyświetlał ilość wolnego miejsca na
dysku. Poszukaj poprawionej wersji na stronach Microsoftu, albo od razu
użyj świetnego programu Ranish Partition Manager, lub BootIt
http://www.terabyteunlimited.com (ze wskazaniem na ten drugi).

> wykonania
> tych czynności i tak byłoby konieczne.
> To nie znaczy, że nie chcemy kupić kontrolera, wręcz przeciwnie, to
> już zostało postanowione. Pytanie jednak co robić dalej by pomimo
> ograniczeń BIOSu płyty (nawet po ewentualnym update) móc korzystać
> pod Win98 SE
> z całego dużego dysku podzielonego na partycje.

Tak jak pisałem, wystarczy nowy kontroler. Mój poprzednik napisał, że
system będzie widział cały dysk, nawet jeśli BIOS go w całości nie
zobaczy. Zapewne ma rację, nigdy czegoś takiego nie próbowałem, ale
takie obejście problemu od początku rodzi szereg pytań i wątpliwości,
tudzież wymaga pewnych zabiegów. Ja bym odradzał. Także zdecydowanie
odradzam używanie rozwiązań czysto software'owych w rodzaju Disk
Managera.

M.