Re: Wielkość dysku

Autor: Cage (news_at_cage.civ.pl)
Data: Mon 17 Feb 2003 - 18:02:44 MET

> Przeglądałam newsy na tej grupie i zauważyłam, że powtarza się problem
> "jak duży dysk jest zdolny widzieć komputer" - mówiąc żargonem.
> Czy ktoś z grupowiczów mógłby przedstawić w sposób usystematyzowany
> w jaki sposób zależy to od : zworek na dysku, BIOSu, systemu oparcyjnego
> i ewentualnie dodatkowego software'u.
> A może ktoś zna adres strony gdzie jest to w sposób wyczerpujący
przedstawione.
> Myślę, że odpowiedziałoby to na wiele pytań pojawiających się na tej
grupie.

> Pozdrawiam
> [...]

Niektore dyski posiadaja zworki ograniczajace pojemnosc tego dysku, tak aby
stara plyta glowna mogla go widziec, powtarzam: STARA PLYTA. Klika lat temu
nikomu sie nie mazyly dyski 40-80GB i wiecej w powszechnym uzyciu i ludzie
odpowiedzialni a produkcje plyt glownych nie zaprzatali sobie tym glowy -
stad problemy. Tak samo jak dzisiejsze plyty maja ograniczenia co do
szybkosci procesora, tak za 3 lata zadna z nich nie bedzie sie nadawac do
uzytku gdy nagle powszechne beda procesory 10GHz i szybsze. Co do biosu, to
inna sprawa, przy niektorych plytach wystarczy wgrac nowszy bios aby plyta
widziala wieksze dyski - poprostu, upgrade oprogramowania. System operacyjny
raczej nie ma tu wiekszego znaczenia przy dyskach tej wielkosci, jedyne
zastrzezenia moga byc co do systemu plikow uzywanych przez okreslone systemy
operacyjne, ale i tu rozpisywac za bardzo sie nie trzeba, gdyz obecne na
rynku dyski o "popularnych" wielkosciach nie powinny sprawiac klopotu, chyba
ze ktos jest uparty i lubi eksperymentowac, ale to sie rzadko zdarza :)
Przepraszam ze sie tak rozpisalem, ale mam nadzieje ze zaspokoilem twoja
ciekawosc, jeszcze jakis pytania? zapraszam spowrotem na grupe lub na priv,

Cage