Re: Sens dzielenia dysku na partycje DYSKUSJA

Autor: Michal Kawecki (kwinto_at_2com.pl)
Data: Sun 16 Feb 2003 - 13:50:15 MET

Użytkownik "Radoslaw Sokol" <rsokol_at_magsoft.com.pl> napisał w
wiadomości news:3E4F629C.C17FF9BB_at_magsoft.com.pl
> Hi,

[cut] - ech, pociąłeś moje wypowiedzi nie do poznania ;-).

> I jednocześnie zniszczy też MBR -- co przy braku informacji na
> temat położenia partycji skutecznie utrudni początkującym
> użytkownikom odzyskanie danych z w praktyce nienaruszonych
> dalszych partycji.

Nawet przy nadpisaniu MBR i tym samym zniszczeniu tablicy partycji,
odzyskanie pierwotnego układu partycji na dysku jest często banalne.
Wystarczy przeskanować go w poszukiwaniu ich początkowych sektorów.
Robią to łatwo dostępne i proste w obsłudze, darmowe programy, i
praktycznie nie trzeba nawet znać poprzedniego układu partycji, żeby je
odtworzyć. Choć jest to oczywiście zawsze dodatkowym zabezpieczeniem.
Poza tym wspominałem już o możliwości odtworzenia MBR z pliku - to daje
100% gwarancję odzyskania wszystkiego.

Znacznie trudniej jest odzyskać dane z partycji, której początek został
nadpisany. Wtedy pozostaje już tylko płacz i zgrzytanie zębów.... ;-)

> Z całym szacunkiem, nie uważam kopii zapasowej zrobionej na
> tym samym dysku czy nawet na tym samym komputerze za zabezpie-
> czającą przed czymkolwiek więcej niż samodzielnym przypadko-
> wym usunięciem potrzebnego pliku.

Toteż ja nie wyrażałem swego zdania na temat skuteczności takiego
"backupu" ;-), a jedynie sugestię sprowadzającą się do krókiego: lepszy
rydz, niż nic ;-).

M.