Re: Dziwne rezultaty podkręcania Athlona 1700+

Autor: Artur Gawryszczak (gawrysz_at_camk.edu.pl._!_!_!_)
Data: Tue 04 Feb 2003 - 02:35:29 MET

Marcin Wojtczuk wrote:
> Jak wychodzę z gry, to temperatura spada o 1-2st.
No bo Idle nie jest naprawdę _Idle_ :->

> Zmienia się mało, ale szybko.

Po burnK7 Athlony 1800+ mi się nagrzewały od ~45°C do 58÷60°C w
kilkadziesiąt sekund (dual, sensory Winbonda na płycie Tyan Tiger MP,
24/7 - chodzi od roku, uptime limitowany robotami kablarskimi w
serwerowni).

>Mam jeszcze drugi miernik - zgodnie z
> opisem jest na zewnątrz procesora. Ten pokazuje 41st i rzeczywiście nie
> wiem co on mierzy :)

może swoją temperaturę, ale pewny bym nie był :)

> Ale one skąd biorą informacje ?

Biorą z tych samych sensorów. Trick polega na tym, że nie wiesz jak soft
Solteka interpretuje surowe odczyty z rejestrów, a w lm_sensors wiesz, bo
masz to jawnie w pliku .conf :-)

> Są mądrzejesze od firmowanego przez Soltek programu ?

Już mi kiedyś na Abicie Winbond pokazywał T_CPU=72°C, a dopiero po
pierwszym użyciu MBM, coś się w rejestrach pozmieniało i zaczął
interpretować nie jak dla termistora, tylko jak dla diody :)

A najlepiej to jest jak można się gdzieś z niezależną czujką na druciku
wcisnąć - wtedy da się zweryfikować przynajmniej temperatury w stanach
równowagowych.

> Cholerne zworki na płycie. Jutro sprawdzę :>

Powinno pomóc. Ludzie ganiają te proce nawet wyżej niż 1.6V. Też bym
poganiał, ale nie mogę znaleźć powodu dla którego miałbym upgradować
iCII566_at_810 :-)

> Ulżyłeś mi. Wiem, że pasta w porównaniu z aluminium wypada blado jeśli
> chodzi o przewodnictwo cieplne - dużego skoku temperatury po prostu nie
> będzie wstanie odebrać.

Na Celeronie (który ma naprawdę niski pobór prądu w idle) po włączeniu
burnP6 temperatura skacze o ~7°C w <5s. Skok mocy szacuję (na podstawie
danych producenta i, niezależnie, na podstawie C/W dla "kulerka") na
~15÷20W. Przy ~60W można oczekiwać nawet do 20°C kontrastu temperatury
między krzemem a podstawą radiatora. A jeśli podstawa radiatora
chłodzonego powietrzem jest wyraźnie ciepła, to się nie dziwię wzrostowi
popularności akwarystyki wśród komputerowców ;-)

--
Pozdrówka,
        Artur