Re: Dziwne rezultaty podkręcania Athlona 1700+

Autor: Artur Gawryszczak (gawrysz_at_camk.edu.pl._!_!_!_)
Data: Tue 04 Feb 2003 - 00:50:50 MET

Marcin Wojtczuk wrote:

> Do tej pory chodził ustawiony na 9x166 i było dobrze. Puściłem sobie go
> na 9.5x166 - ślicznie. Windows się odpala, wcpuid pokazuje co trzeba.
> Odpaliłem 3DMarka dla pewności - 49st na rdzeniu (bez zmian w stosunku
> do 9x166). Radiator nie parzy (przy 40stopniach powinien - a tyle jest
> na zewnątrz).
> Myślę sobie: puszczę na 10x166 i będę miał 2000+. No i puściłem. Płyta
> rusza, ale zarówno windows jak i linux padają przy rozruchu.

Co to jest za temperatura, którą mierzysz? Temperatura rdzenia, czy czujki
zamontowanej gdzieś w sockecie (w zasadzie dla mydlenia oczu :->). Jeśli
to temperatura rdzenia, to powinna się zmieniać o parę °C w ciągu paru
sekund przy chwilowym skoku obciążenia[1] (polecam burnK7 z pakietu
cpuburn) i kilkanaście °C na dłuższą metę. Jeśli się zmienia mało, a czas
reakcji na obciążenie jest rzędu minut to w zasadzie niekoniecznie
wiadomo co mierzysz.

> No i teraz nie wiem kogo winić. Na 9.5x166 chodzi pod 100% obciążeniem
> już jakiś czas i temperatura nadal 49st. Temperaturę czytam najnowszym
> Soltek Hardware Monitor no i palcem (na radiatorze). Radiator jest
> niezbyt ciepły (nie jest dużo cieplejszy niż ręka).

polecam lm_sensors (Linux) i MotherBoard Monitor (Windows)

> Napięcia oczywiście nie podnosiłem (teraz jest 1.5V) - czy powinienem ?

Wyższe napięcie => większa temperatura stabilnej[2] pracy przy zadanym
takcie zegara. Ale i większa moc i od pewnego momentu już się ten manewr
nie opłaca. Śmiało sprawdzaj 1.6V.

> Myślę, że trochę winy ponosi kolega, który napaciał mi pasty mniej
> więcej tyle ile się nanosi pędzelkiem korektora, żeby zatrzeć ślady
> pisma na kartce (tak z 1mm będzie napewno). Procek pewnie się szybko
> rozgrzewa i traci stabilność. Ale pewności nie mam...

Pasta jest po to, żeby przewodzić lepiej niż powietrze. Pasta nie jest po
to żeby izolować. Ale jak masz twarde sprężyny w radiatorze, to z czasem
warstwa pasty się zrobi cieniutka - zwłaszcza na ciepło :-)

[1] Tryb idle dla Athlonów często nie oznacza naprawdę znaczącej redukcji
poboru mocy[3], i dopiero na zoptymalizowanym sofcie do grzania trochę
widać co się dzieje.
[2] I tak stabilności odpowiadającej stopie błędów < 10^-16 nie sposób
zdiagnozować :-)
[3] Poprawia to stabilność ze względu na jakość napięcia zasilającego przy
skokach obciążenia.

--
Pozdrówka,
        Artur