Re: jeszcze raz o predkosci wentylatora i rezystorze

" -->

Autor: <--Marcin B.--> (WYTNIJmarcin.9977_at_wp.pl)
Data: Sun 02 Feb 2003 - 22:03:34 MET

benek z konta: benek.benek_WYTNIJTO__at_wp.pl napisał(a) w artykule:

> zupelnie nie moge sie z Toba zgodzic ;-)
>
> wiem z innego postu ze masz Titana (12V,0.16A) ale jakas duza wartos
> tego rezystora Tobie wyszla
> podam 2 sposoby ktorych ja uzywam i jakos wychodzi mi OK
>
> sposob A
> 1. liczymy opor wlasny wentylatora Rw=Un^2/P lub inny wzor Rw=Un/I
> 2. sprawdzamy wartosc rezystora
> 3. wartosci podstawiamy do wzoru Un * Rw/(Rw+Rr) = U
>
> sposob B
> 1. liczymy opor wlasny wentylatora Rw=Un^2/P lub inny wzor Rw=Un/I
> 2. chcemy zeby na wentylatorku bylo okreslone napiecie Uw, wiec teraz
> [...]

Podstawiając do Twoich wzorów ze sposobu B moje dane czyli napięcie na
wentylatorze 4,5V, prąd znamionowy na wentylatorze 0,12A wychodzi mi, że
rezystor powinien mieć 167 Ohm.
Wg. moich wyliczeń wychodziło 180 Ohm (+8%) a wg. Twoich 125 Ohm (-25%).
Więc moje bliższe prawdy ;-)

--
Pozdrawiam - Marcin B.