Re: jeszcze raz o predkosci wentylatora i rezystorze

Autor: benek (benek.benek_WYTNIJTO__at_wp.pl)
Data: Sun 02 Feb 2003 - 01:43:55 MET

> Aby dokładnie wyjaśnć jaki powinien być rezystor aby zwolnić obroty
> wentylatora zilustruję to wyliczeniami.

zupelnie nie moge sie z Toba zgodzic ;-)

wiem z innego postu ze masz Titana (12V,0.16A) ale jakas duza wartos tego
rezystora Tobie wyszla
podam 2 sposoby ktorych ja uzywam i jakos wychodzi mi OK

sposob A
1. liczymy opor wlasny wentylatora Rw=Un^2/P lub inny wzor Rw=Un/I
2. sprawdzamy wartosc rezystora
3. wartosci podstawiamy do wzoru Un * Rw/(Rw+Rr) = U

sposob B
1. liczymy opor wlasny wentylatora Rw=Un^2/P lub inny wzor Rw=Un/I
2. chcemy zeby na wentylatorku bylo okreslone napiecie Uw, wiec teraz
liczymy jakie ma byc natezenie pradu docierajacego do wentylatorka Ir=U/Rw
3. teraz obliczasz opor rezystora Rr=Ur/Ir

gdzie:
I - [natezenie pradu zasilajacego wentylator]
Ir - [natezenie pradu docierajacego do wentylatorka]
Un - [napiecie nominalne]
Rw - [opor wentylatora]
Rr - [opor rezystora]
U - [napiecie jakie dotrze do wentylatora]
Ur - [napiecie jakie ma na sobie odlozyc rezystor]

wiec mi za kazdym razem - zakladajac ze podlaczasz wentylator do masy i +12V
(a nie ja napisales do -12V i +12V) wychodzi ze aby otrzymac na wentylatorze
prad o napieciu 4,5V powinienes dac rezystor 125 Ohm a nie 180 Ohm bo przy
tym zakladajac ze zasilacz daje 12V masz 3.5V a nie 4.5V

pozdrawiam