Re: Okulary do dłuższej pracy przy komputerze ?

Autor: Paweł Paroń (pawelp_at_freeland.lublin.pl)
Data: Tue 19 Nov 2002 - 14:45:50 MET

In article <ard7b9$30e$1_at_news.tpi.pl>, plitkin wrote:

> No to odpowiedz jest taka: spojz na nowe samochody Renault, Mercedes, Opel
> (lepsze modele) i inne: zobaczysz, ze przednia szyba ponad zwykle
> przyciemnienie posiada antyrefleks. Tak samo jest to stosowane w
> samochodach rajdowych (czesto kierowcy rajdowi stosuja okulary z
> antyrefleksem z zerowa moca). Podejrzewam, ze oni wiedza o co chodzi i
> zbednych bajerow nie beda uzywac :-)

No dobra, "antyrefleks". A jak działa ten antyrefleks? Jedyną metodą, która
przychodzi mi do głowy, są szkła polaryzujące. Bo domyślam się, że chodzi o
refleksy (czyli odbicia) od ekranu. Ale, uwaga, polaryzator co prawda tłumi
takie refleksy, czyli odbite od szkła światło, ale akurat bardzo słabo takie
odbite pod kątem bliskim 90 stopni. Największa skuteczność jest dla kątów
30-40 stopni, a jak siedzisz w miarę prosto przed płaskim monitorem, to
raczej i tak nie widzisz takich odbić, widzisz zwykle odbicia od źródeł
światła, które masz za sobą, czyli padające pod kątem zbliżonym do 90
stopni.

Jednak medycyna zna również efekt placebo i ma on naukowo potwierdzoną
skuteczność. Ważny jest nie tylko skład chemiczny tabletek, ale również ich
kolor, kształt, opakowanie, zaufanie do przepisującego te tabletki lekarza,
no i oczywiście ich cena :)

Paweł