Re: Okulary do dłuższej pracy przy komputerze ?

Autor: Artur Gawryszczak (gawrysz_at_camk.edu.pl._!_!_!_)
Data: Tue 19 Nov 2002 - 16:16:59 MET

Paweł Paroń wrote:

> No dobra, "antyrefleks". A jak działa ten antyrefleks? Jedyną metodą,
> która przychodzi mi do głowy, są szkła polaryzujące.

Nie tylko. Nabarwienie (niebieskawe, lub zielonkawe) powłok
antyrefleksyjnych OIDP bierze się z efektów interferencyjnych (grubość
warstwy dobrana tak, żeby wygaszać światło żółte)

Do tego ilosć światła odbitego zależy od względnych współczynników
załamania światła, nie tylko od kąta padania. Zatem jeśli między
powietrze a szkło o współczynniku załamania n dasz warstwę o
współczynniku załamania sqrt(n) to ilość odbitego światła zmniejszy się o
ok. połowę (dla małych n)

> Jednak medycyna zna również efekt placebo i ma on naukowo potwierdzoną
> skuteczność. Ważny jest nie tylko skład chemiczny tabletek, ale również
> ich kolor, kształt, opakowanie, zaufanie do przepisującego te tabletki
> lekarza, no i oczywiście ich cena :)

Hehe, ano właśnie, to bym chciał odróżnić od rzeczywistych efektów :-)

--
Pozdrówka,
        Artur