Re: Skladam NOWEGO kompa i prosze o rade.

Autor: Piotr Bucki (mcg_at_student.uci.agh.edu.pl)
Data: Mon 11 Nov 2002 - 22:51:14 MET

Norbert wrote:
> Jak w temacie.
> Planuje zlozyc maszynke "na czasie". Przegladam cenniki podzesplow i juz
> kompletnie zglupialem.
> Chce jak najleprze podzespoly zeby byl to komputer najszybszy jak sie da w
> rozsadnej cenie.
> Jaki polecacie procesor , P4 2,8 ???? cz moze jakiego AMD bo sa tansze , ale
> nie wiem czym sie roznia od intelowskich na kozysc i niekozysc. ( 533
> preferowane)

Chcesz cos szybkiego? Kup kompa z dwoma procesorami. Nawet jak gra nie
wykozysta 2 procesorow to bedzie sie liczyc na jednym, a reszta
badziewia GG, ICQ i wszystko inne co dziala w tle bedzie sie liczyc na 2
  procesorze. Np. Grasz sobie i jednoczesnie renderujesz scene 3d. :) Do
tego wiele aplikacji graficznych bardzo dobrze wspolgra z komputerami 2
procesorowymi.
Oczywiscie myslac o wydajnosci koniecznie zainwestuj w rodzine
procesorow Intel Xeon. W tej chwili sa w wersji 2.8GHz.
Nie kupowalem ostatnio nic z tej polki, ale z tego co czytalem to mozesz
kupic cos na Intelu 860 z pamieciami RDRAM no i oczywiscie na z
magistrala PCI 64 bit/66 MHz. To pozwoli na dlugie cieszenie sie plyta.
Pamieci 512 to troche malo. Zwroc uwage, ze sam OS to najmniej 128, a
przeciez nie chcesz zamykac klienta poczty, worda czy zapausowanej gry
jak potrzebujesz szybko zrobic cos z grafiki. Obrazki o objetosci 100MB
to nic wielkiego. Nie mowiac juz o filmach. Proponuje 1GB. Na poczatek
powinno byc OK, a potem zawsze mozesz dokupic.

> Co do plyty glownej to oczywiscie zaleznie od marki procesora ale na plytach
> glownych sie akurat zupelnie nie orientuje
> Doradzcie cos sensownego co bedzie dzialac sprawnie szybko i bede mogl
> modernizowac w przyszlosci kompa bez wymiany plyty glownej tak od razu.
> Chcialbym moc potem dolozyc pamieci do okolo 2GB

To co napisalem bedzie wiec w sam raz.

> Pamiec chce DDR ... 512 .. pewnie kingston ale nie wiem jak
> szybkie...najlepiej najszybsze ale to tez przeciez od procka i plyty zalezy.
> Dysk sobie upatrzylem ze ma miec okolo 100GB i 7200obrotow. W miare cichy.
> Teraz mam IBM 45GB i jest super cichutki i niezawodny.

Nie, nie, nie. Jak chcesz miec wydajny "dysk" twardy to koniecznie RAID
SCSI. Na dyskach np IBM Ultrastar 146Z10. Zreszta popatrz na
http://www.storage.ibm.com/hdd/support//table.htm#Ultrastar
Przy okazji napisze o RAIDzie. RAIDow jest kilkanascie i nie sprowadzaja
sie jedynie do powiekszenia pojemnosci czy backupu.
Popatrz np. na http://www.acnc.com/04_01_05.html
Jesli masz ograniczone fundusze to polecam RAID 0 lub 1 (wymaga jedynie
2 hdd) w zaleznosci od potrzeb. Natomiast jesli ze swoich dyskow chcesz
wyciagnac wszystko i jednoczesnie miec bezpieczne dane to pomysl o
wyzszych raidach np. 5. W tych raidach awaria jednego z dyskow nie
powoduje utraty danych, a jednoczesnie osiaga sie wysoka wydajnosc. Np.
dane sa czytane jednoczesnie z 2 lub 3 dyskow. Wyobraz sobie jak to
podnosi wydajnosc. Poczytaj ne temat raidow i wybierz cos dla siebie.
Do tego potrzeba odpowiedniego kontrolera SCSI (www.adaptec.com). Nie
zapominaj, ze musi on wspierac hardwarowo RAID ktory wybierzesz i musi
byc wyposazony w duza ilosc pamieci podrecznej np. 128MB, a takze w
podtrzymnaie bateryjne tej pamieci. Nie wchodzac w detale owo
podtrzymanie w efekcie podnosi wydajnosc. Chodzi o sprawy cachowania i
zaniku napiecia. Jesli nie chcesz byc ograniczony w przyszlosci to
pomysl nad kontrolerem wspierajacym Ultra320 SCSI. Wprawdzie istnieje
software do organizacji raidow, ale dziala to slabo.

> Frafika... no wlasnie ... wolalbym karte pracujaca pelna para a nie
jakiegos
> MXa. Preferuje Geforce , raczej 4 i z serii TI...4200? 4400??? 4600???
> 128DDR

Racja 128MB to minimom. Nie zapominaj tez o czyms co sie nazywa dualhead
lub twinview. Jest to super sprawa. Pozwala wyswietlac rozne tresci na
dwoch monitorach. Masz pulpit windows rozciagniety na dwa monitory. Np.
Mozesz grac na jednym i jednoczesnie na drugim gadac z kumplem lub
koleznaka :) przez GG lub ICQ (pamietasz o 2 procesorach, gra ma caly
proc dla siebie - nie przycina). Ewentualnie zawsze mozesz grac w gre i
ogladac na drugim ekranie malo absorbujacy film, ktory z jakis przyczyn
musisz obejrzec (uwaga o procesorach jw.). O zastosowaniach CADowskich
czy DTP nie bede wspominal bo to wszyscy wiedza.
Nie zapominaj tez o jednej z wazniejszych rzeczy czyli o monitorze czy
monitorach. Wiesz przeciez, ze monitor==oczy, a ile jestes w stanie
zaplacic za dobry wzrok. Polecam Sony DELUXEPRO Series 20 Flat Panel LCD
SDM-X202/B. Troche drogi, ale 20" i rodzielczosc natywna 1600x1200...
Napewno warty kazdej wydanej na niego zlotowki. Oczywiscie mozna sobie
sprawic parke takich, ale w razie klopotow z kasa mozna kupic np. dwa
monitory samsunga 17". Teraz kosztuja kolo 2500pln i maja rozdzielczosc
natywna 1280x1024.
Oczywiscie nie nalezy zapominac zlaczu DVI w karcie graficznej i
monitorze. To jedna z wazniejszych rzeczy. Sygnal wtedy nie jest
zamieniany na analogowy w karcie graficznej i ponownie na cyfrowy w
panelu. Poprawia to znaczaco jakos obrazu.

> modem , sieciowke , juz mam wiec to odpada.

Skoro bedziesz mial wypasiony komp to moze warto tez pomyslec nad
siecia. Sieciowki 3coma maja taki fajny ficzer, ze dwie odpowiednio
polaczone udaja jedna, a przepustowosc rosnie 2x. Oczywiscie drugi komp
musi miec to samo, ale to przeciez nie filozofia, a transmisja
fullduplex z predkoscia 200Mbit to juz cos. Mozna tez pomyslec nad
gigabit ethernet ostatnio bardzo te rozwiazania potanialy. Wykozystuje
sie do tego celu te same kable - skretke kategori 5. Wyobraz sobie
dostep do dysku kolegi z predkoscia 1000Mbit/s czyli mniej wiecej
100MB/s. No ale to wszystko zalezy od zastosowan. Jesli wymieniasz malo
danych to moze szkoda kasy.

> Karta muzyczna ... jako ze wychowalem sie na sound blasterach i na nich
> zjadlem palce to wole sie trzymac jednej firmy.
> SB Audigy ... koniecznie musi dzialac z dzwiekiem 5.1 bo taki komplet
> glosnikow mam .. Slyszalem ze wyszla juz SB Audigy 2 ale nic o niej nie
> wiem.

Dobry wybor pod warunkiem, ze masz przyzwoity zawnetrzny przetwornik
(czesto jest to wzmacniacz) DA i bedzie do niego sygnal transmitowal z
komputera w cyfrowej (np. swiatlowod) postaci. Audigy ma slaby owy
przetwornik i np. stosunek sygnal szum ma na poziomie 80dB co jak dla
mnie jest wartoscia nie akceptowalna. Jesli nie zastosujesz takiego
rozwiazania to pomysl o innej karcie muzycznej albo o wzmacniaczu
sourround z cyfrowym wejsciem.

> Narazie pracuje na nagrywarce LG 8080B ... nie mam z nia problemow ale
> chcialbym cos szybkiego...doradzcie.

Jak nie potrzebujesz duzo nagrywac to moze byc. Zreszta bedziesz mial
duzo miejsca w raidzie wiec bedzie OK.

> Obudowa ... tutaj wybor jest ogromny ale czym sie kierowac i co wybrac ...
> zaznaczam ze zalezy mi na duzej ilosci slotow 5,25 , minimum 4 bo planuje
> wlozyc troche urzadzonek.

Koniecznie cos z seri obudow serwerowych intela z ok. 500W zasilaczem.
Spraw sobie tez kieszenie na dyski twarde to bardzo przydatna rzecz.
Wtedy kazdy dysk ma wlasny wiatraczek i na dodatek mozna wymieniac dyski
na goraco czesto w locie. Pamietasz uwage o wyzszych raidach. W razie
awari jednego z dyskow wyciagasz go (kontroler musi to wspierac)
wymieniasz na innych i jednoczesnie caly czas pracujesz, a dane nie
znikaja. Kontroler w locie umie odtworzyc dane.

> Moze jeszcze jakes sugestie co warto wrzucic do komputerka by usprawnic ,
> przyspieszyc dzialanie itp.

Karte bluetooth. Bardzo ulatwia zycie jesli chodzi o synchronizacje
danych z komorki czy palmtopa.

Tak na marginesie to zastanawiales sie nad czyms co nazywa sie
workstation. Sadze, ze odpowiadaloby to Twoim wymaganiom. Robia to
wszystkie wieksze firmy komputerowe np. Dell, IBM, HP. Np.
http://www.dell.com/us/en/bsd/products/series_precn_desktops.htm
Ma to ta przewage nad skladaniem, ze przewaznie kosztuje tyle samo, a
dostajesz na to kolo 3lat gawarncji z czasem naprawy np. 24h. Pomysl nad
tym.

Pozdrawiam.

--
Piotr Bucki