Re: Temperatura dysku a jego żywotnosć ?

Autor: Kosh (khn_at_no-spam.wp.pl)
Data: Thu 28 Nov 2002 - 11:46:01 MET

"/// Kaszpir ///" napisal(la) dnia 2002-11-27 23:15, te oto slowa:

> Jaka max temperatura jest bezpieczna dla dysku twardego ?

Maksymalna temp. dysku to zazwyczaj ok. 8-10 stopni powyzej maksymalnej
temp. otoczenia (55-60°C + 5-10°C = ?). No i masz przedzial. :-)

Warto wspomniec, ze wiekszosc silnikow DC z lozyskami BB zaczyna
"siadac" przy temp. >= 70-75°C (dla CBB/FDB mozna zwiekszyc max. temp.
ok 5 stopni, moze "ciut" wiecej).

> Posiadam dysk Caviar 800BB (7.200 obr , 2mc cache) i aby go wyciszyć
> obłożyłem bo gumą (taką co instaluje się w samochodach na podłodze).
> Zostawiłem jednak szczelinę aby ciepłe powietrze mogło "wydostać" się z
> górnej powierzchni dysku ;)

W/g mnie i nie tylko, nie jest to najmadrzejsze rozwiazanie.

> Nie wiem jak z temperaturą , czy mocno wzrosła. Dotknąłem dysku i jest
> ciepły ale nie gorący (nie oparzyłem się).

Dyski instalowane w maszynach typu _desktop_, sa lekko obciazone
(wiekszosc czesc swojego czasu spedzaja w trybie jalowym).

> I jak z awaryjnością i żywotnoscią takiego dysku ???

Bardzo wiele zalezy do typu dysku/producenta (tzn. rozwiazan
technicznych/konstrukcyjnych zastosowanych w konkretnym modelu).

Najogolniej wysoka temp. wplywa bardzo niekorzystnie na silnik
(lozyska, cewki) oraz nosnik (utrata stabilnosci magnetyczna nosnika)
itd. itd. :-)

P.S.
Temat byl juz walkowny wielokrotnie na pl.comp.pecet :-)

--
Best regards, Kosh                  kosh(at)khn(dot)multinet(dot)pl
"Czlowiek stworzony jest aby szukac prawdy, a nie aby ja posiadac!"