Re: Moc zasilacza

Autor: oVo (ovo_at_nospam.poczta.onet.pl)
Data: Thu 17 Oct 2002 - 21:31:14 MET DST

On Thu, 17 Oct 2002 18:27:38 +0000 (UTC), Paweł Paroń
<pawelp_at_freeland.lublin.pl> wrote:

>To samo mam w telewizorze. I w magnetowidzie. I chyba tak jest w każdym
>innym komercyjnym urządzeniu elektronicznym, wyprodukowanym w ostatnich
>latach. A zasilacze impulsowe wymyślono m.in. po to, żeby były małe i
>lekkie, to jest ich zaleta, a nie wada.

Wez pod uwage ze maly i lekki zasilacz to moze sobie siedziec w
magnetowidzie albo TV pobierajacych 50-120W.
Zeby nie wiem jaki to byl zasilacz to kilkadziesiat % energii MUSI
zamienic sie na cieplo (dobry zasilacz z PFC osiaga 70-75% sprawnosci,
inne 50-60%). Wiec spory radiator jest konieczny.
A jak zamiast duzego transformatora (vide SirTec, Enermax, Antec) jest
malutkie uzwojenie na rdzeniu toroidalnym i ono ma przeniesc kilkaset
wat z obwodu do obwodu to sie nie dziwie ze sie na drutach fajczy
lakier izolacyjny i za chwile wszystko idzie z dymem.

A co do mierzenia parametrow zasilaczy: nie trzeba niczego specjalnego
zeby widziec roznice. PC na Codegen z 2 dyskami i ASUS Probe:
obydwa dyski "sleep" - na wyjsciu 12V jest 12.2V.
obydwa dyski zaczynaja pracowac: na wyjsciu jest 11.7V
Na SirTecu (Chieftec) odpowiednio 12.03 i 11.97V.

Poza tym drozsze zasilacze maja wszystkie zabezpieczenia
(przeciwprzeciazeniowe, przeciwzwarciowe, nadnapieciowe)
na wszystkich wyjsciach "+" a te tansze albo tylko wykrywaja nadmierny
wzrost napiecia albo maja zabezpieczone tylko +5V albo w ogole nic
tylko zabezpieczenie przed przedostaniem sie 220V na obudowe bo
inaczej nie dostalyby certyfikatu "B" i nie moglyby byc sprzedawane
jako zasilacze do PC.

Pozdrawiam

oVo