Re: serwer marzen

Autor: Witold Władysław Wojciech Wilk (maniack-news_at_zawilcow.tyc.katowice.supermedia.pl)
Data: Sat 21 Sep 2002 - 22:52:30 MET DST

m3G@ do pl.comp.pecet napisał(a):
> no prawie marzen, bo ma pracowac pod kontrola w2k ;)

chyba koszmarów :>

> mam prosbe do grupowiczow.
> musze stworzyc siec na minimum 50 kompow i nie obedzie sie bez wymiany
> obecnego serwera,
> zatem mam prosbe (mozecie dac teraz upust swoim marzeniom :)), abyscie
> zaproponowali mi jakas dobra konfiguracje sprzetowa do serwera, bo
> ostatnio przestalem byc na bierzaco ze sprzetem komputerowym - brak
> czasu :(

kwesita jest tego co ten serwer ma robić...

> oto kilka kryteriow, ktore chcialbym, zeby byly spelnione:
> serwer oparty na procesorach p4 - wydaje mi sie ze dwuprocesorowy
> wystarczy (chodzi mi glownie o dobra plyte glowna)

to se ne da, afair to nie ma na rynku rozwiązań dualowych dla PIV(A) :^)
pozostaje Ci amd, co nawet bym zalecał. jest trochę płyt dual dla tej
platformy do dostania bez większych problemów, do tego na chipsetach amd
(to co checktory lubią najbardziej :^) )

ps. chyba, że zadowoli Cię dual Xeon, ale to jest takie rozwiązanie, żwe
drogo jak jasna cholera :^)

> jakies dyski scsi w raidzie - oddzielne dla sytemu i kont urzytkownikow
> (w sumie ze 4 hdd chyba)

nadal nie powiedziałeś do czego to potrzebujesz. jeśli dużo małych
danych, ale do których dostęp ma być szybki i pod dużym natężeniem pracy
to może 4x seagate cheetah 15krpm spiętych 2x2, czyli 1 dysk logiczny, 2
sztuki połączone w jeden (wielkości pojedyńczego cheetaha) i druga para
kopiująca tenże (nie chce mi się szukać numerku raidu :^) ).

jak duże dane, do których nie potrzeba cudów prędkości to można jakiś
kontroler ide raid porządny i 4 dyski ide 7200rpm >= 120GB. jeśli to ma
być przestrzeń dyskowa "dla ubogich" to można nawet i 8 maxtorów d540x
160gb dać :^>

jeśli i to i to to można się pokusić o dwie macierze raid, jedna do
małych plików na scsi, druga do miejsca składowego na wolniejszych ide.

określ jednak co ten serwer ma robić... bo to też chyba od tego zależy
o czym mamy pisać :^)

> do tego jakis streamer

tu się nie znam

> reszta do woli
>
> gdybyscie mogli podac jekies konkretne modele podzespolow (plyta glowna,
> hdd, itp.) to bylbym wdzieczny

hmmm... tyan, asus, abit, msi mają chyba płyty dualowe dla amd, chyba
też fujitsu-siemens, ale nie jestem pewien... hdd to jeśli szybkie scsi
to seagate cheetah 15k, jeśli ma być bardziej pojemny niż szybki - [ bo ja
wiem :^) ] seagate cheetah 10k, albo seagate barracuda (?)

co do ramu to zapewne minimum 512MB (win2k ;) ), taka podstawa, i na
każdą usługę na serwerze dolicz 512MB (czyli serwer: mail, news, www,
bazy danych, pliki) czyli 3GB ram. no to jest tak na zwpas, bo przecież
systemy microsoftu lubią zasoby :^) a na serio to na takie coś 1-2GB
powinno wystarczyć, choć dla pewności można dać więcej, zapewniasz sobie
spokój jak dojdzie użytkowników i/lub dodatkowe usługi. ale znów - cena
:^)

sieciówki to najlepiej stosować 3comy i intele serwerowe, zabawki tak
około 300pln wzwyż, ale jak znam życie to warto mieć takie cudo dla
bezproblemowości. mi się udało i dorwałem serwerowe intele pro/100+ za
40pln sztuka (3szt) na allegro :^) burze i zaniki napięcia im nie
straszne.

apropos zaników - koniecznie upsa, patrz na górną półkę. taki serwer to
dobrze aby miał tak z 1kVA (1000VA) upsa na zapas, bo sprzęt potrafi
zajadać, szczególnie dual amd (2x70W), 4 dyski (4x20W), reszta też
trochę i straty w zasilaczach. bez podwójnego zasilacza 400W lub nawet
większego do tego nie podchodź. wszystko oczywiście w porządnej obudowie
serwerowej (jeszcze kwestia czy rack, czy wolnostojąca).

i tak pewnie coś przeoczyłem, no ale cóż :^)

--
|_Witold_W._W._Wilk_<maniack_at_zawilcow.tyc.katowice.supermedia.pl>_|
|_______________________ICQ#65665716_GG#3211630_(+48(0)322270471)_|