Re: Jak sie wylaczaja dyski?

Autor: Kosh (khn_at_no-spam.wp.pl)
Data: Mon 09 Sep 2002 - 16:55:33 MET DST

"Sniper" napisal(la) dnia 2002-09-09 12:20, te oto slowa:

> Nie chodzi o to, że robi to powoli i cicho, tylko robi to pod kontrolą
> silnika sterującego pracą głowic. Głowica dysku posiada tzw. sprężynę
> parkującą, która odpowiada za "zaparkowanie" jej w momencie odcięcia
> zasilania. Jeżeli taka sytuacja nastąpi (tzn. gwałtowny zanik napięcia), to

Jaka sprezyna ? "Toz" to elektromagnetyzm. ;-)

W Maxtorach stosowany jest tzw. "zatrzask magnetyczny" - *AirLock*,
ktory "zaciska" (blokuje pozycjoner) w sytuacji zaniku napiecia
zasilajacego (tylko i wylacznie blokuje !).

Podobne zadanie w dyskach IBM (no nie do konca) pelni mechanizm "rampy
parkingowej" (*Load/Unload*), ktory odciaga" pozycjoner wraz z glowicami
z nad obszaru nosnika - talerza.

> silniki przestają pracować a głowica zostaje ściągnięta przy pomocy tej
> sprężyny w odpowiednie miejsce. Jeżeli system operacyjny jest zamykany,
> wywoływana jest procedura parkowania głowicy (o Sleep nie słyszałem - nie
> wiem skąd to się wzięło), którą zajmuje się sterownik głowicy - stąd też
> ciche parkowanie. Dopiero po zaparkowaniu głowicy wyłączane są wszystkie
> silniki. Oczywiście druga procedura jest bezpieczniejsza dla dysku.

Nie ma "czegos" takiego jak ciche parkowanie. !!!

Caly czas procedura parkowania zajmuje sie IC pozycjonera (jak to sobie
inaczej wyobrazasz)?. -)

Problem poprawnej procedury parkowania sprowadza sie do jej odp.
synchronizacji (glowice musza na czas, przed zatrzymaniem talerzy
wyladowac w okreslonej przez producenta strefie "kontaktu"). Dla dysku
twardego nie ma najmniejszego znaczenia czy wylaczysz komputer
"programowo" czy tez odetniesz zasialnie w sposob tradycyjny -
wylacznikiem (zasilacze AT).

Jak dokladnie przebiega sam proces parkowanie to nie temat na te grupe. ;-)

<ciach/>
> Jeśli dysk nie jest uszkodzony, to głowice nigdy po talerzu nie rysują.
> Sztywność glowic jest na tyle wytrzymała, że zachowują odpowiednią odległość

To zdanie jest nie zrozumiale - wytrzymala sztywnosc ;-)

--
Best regards, Kosh                                 khn(at)wp(dot)pl
"Czlowiek stworzony jest aby szukac prawdy, a nie aby ja posiadac!"