Komp nie pracuje stabilnie, dlaczego ?

Autor: Rafal (osoba_at_microsoft.com)
Data: Sat 28 Sep 2002 - 13:22:14 MET DST

Witam

  Mam pewnien problem z kompem, obawiam sie, ze plyta glowna lub inny
podzespol jest uszkodzony. Pokrotce opisze kilka dziwnych zachowan kompa:
1. Kiedy odgrywam piosenki mp3, sa troszke znieksztalcone, tzn. karta
muzyczna czasami odegra jakas mala probke dzwieku dwa razy, najlepiej to
slychac, kiedy puszczam piosenke, gdzie jest duzo perkusji, czsami jedno
uderzenie perkusji zagra dwa razy. Kiedy natomiast podczas odtwarzania
muzyki przegrywam pliki z CD-ROMu na twardy znieksztalcenia sa tak duze, ze
nie da sie sluchac muzyki.
2. Mam klawiature bezperzewodowa, ktora dziala na innym kompie przez okolo 2
miesiace. Podlaczylem ja do swojego kompa i co jakis czas sterowniki
klawiatury podaja komunikat, ze klawiatura jest podlaczona na kanale drugim,
tak jakby co jakis czas odbiornik podczepiony do plyty tracil polaczenie z
klawiatura (wykluczam wadliwe porty USB i PS/2, na kazdym jest tak samo, no
i baterie w klawiaturze sa nowe). Wyglada na to jakby komputer co jakis czas
zatrzymywal sie na ulamek sekundy, wtedy klawiatura traci polaczenie z
odbiornikiem.
3. Zainstalowalem oprogramowanie do plyty glownej, jest tam program
monitorujacy temperature i obroty wiatraczkow. TEmp CPU i plyty sa ponizej
40 stopni, wiec to nie to. Ale ten program zachowuje sie podobnie jak stery
od klawiatury. Co jakis czas pokazuje mi ze wentylatorek od CPU sie nie
kreci, a po chwili ze jest ok (ma 2500 rpm). To oczywisie bzdura, bo
wentylator mam przed oczyma i widze, ze caly czas sie kreci.
4. W grach tez jest cos nie tak - haczy sie, ale w specyficzny sposob.
Trzeba sie przypatrzec, zeby to zauwazyc. Otoz na roznych rozdzielczosciach,
w grach co jakis czas przeskakuje, tak jakby przez chwile (ulamek sekundy)
niepracowal, we wszystkich rozdzielczosciach jest tak samo, wiec to nie
wina, zbyt wysokich rozdzielczosci, czy wysokiego poziomu detali.

Ja wyciagam wniosek, ze to usterka hardwerowa i moim glownym podejrzanym
jest plyta. Sam skladalem kompa z instrukcja w reku, ale do momentu
instalacji systemu nie mialem z nim zadnych problemow. Oto konfiguracja
sprzetu:

ASUS P4B533 (karta muzyczna zintegrowana)
INTEL P4 2,4 GHz BOX
PAMIEC DDR 512 MB, 266
RADEON 9000
LAN 10/100 LG
DVD-ROM TOSHIBA
CD-RW TEAC 40X
HDD SEAGATE BARACUDA IV 80 GB
WINDOWS XP (uaktualnione stery do USB 2.0)

Co do biosu, to za duzo nie grzebalem, sam zaproponowal jakies ustawienia
przy pierwszym uruchomieniu (w wiekszosci AUTO) i tak zostawilem. Prosze o
pomoc.

pozdrawiam
Rafal

PS: W poniedzialem wypada ostatni dzien kiedy jeszcze moge cos oddac (np.
plyte glowna) i dostac nowa.