Re: trzaski sb live mity i fakty...

Autor: mar00ha (no_spam.mar00ha_at_w.pl)
Data: Wed 25 Sep 2002 - 11:08:38 MET DST

Użytkownik "X-RAV" <xrav_at_box43.pl> napisał w wiadomości
> Juz wiele osob szukalo przyczny ale czy ktos ja odkryl?
> Ja obstawiam ze przyczyna bylo przejscie na ATI wczesniej nie bylo
trzaskow
> nawet jak ten samsung byl podlaczony. Fakt ze jak sie dobrze ustawi
(odlaczy
> samsunga) trzaskow nie ma.....!

A jak Ci chodzi AGP? x2 czy x4?
Bo to może z tym być związane. Jak wiadomo AGPx2 jest zasilane 3.3V a
AGPx4-1.5V.
I tu jest moja teoria, oparta na założeniu że PCI jest zasilane 3.3V(jeżeli
jest inaczej, a wcale się przy swoim nie upieram ;) - proszę mnie poprawić).
Jeżeli do zestawu przyłączymy urządzenie mające duże zapotrzebowanie na prąd
o napięciu 3.3V to wtedy powstają zakłócenia, które przenoszą się na inne
urządzenia.

A więc moja teoria:

Założenie: PCI ma zasilane prądem o napięciu 3.3V.
Hipoteza: Spadki napięcia 3.3V powodują zakłócenia na innych urządzeniach co
w Live! objawia się trzaskami.
Uzasadnienie: Przy kiepskich parametrach zasialnia(skoki napięcia) 3.3V
istnieje ryzyko, że tolerancja urządzenia PCI, w tym przypadku karta SB,
jest przekroczona. Prowadzi to do wniosku, że dzwięk produkowany przez kartę
może podlegać zakłóceniom(trzaski). Karty ATI pracujące w trybie AGPx2,
czyli zasilane 3.3V potrzebują dużej stabilności tego napięcia-wiadomo o tym
nie od dziś.
Mój zasilacz-Codegen 300W-nie jest w stanie dostarczać stabilnego napięcia
3.3V. Napięcie 3.3V wg programowego miernika napięcia dostarczonego przez
producenta płyty waha się u mnie w zakresie 3.20-3.25V. Tolerancja 5% jest
niby zachowana, ale jeszcze nigdy nie stwierdziłem obecności 3.3V napięcia!
Natomiast karta grafiki(Radeon 7500 Ultra firmy Power Color) pracuje u mnie
na AGPx4 co jest zdeterminowane tym, że płyta(MSI i845e Max) nie może
inaczej. Oznacza to że napięcie 3.3V nie jest mojej grafice do niczego
potrzebne, a więc wykorzystują je jedynie urządzenia PCI(jedna karta Audigy,
jedna sieciówka) i pewnie jakieś układy na płycie. Dyski, wiatraki
korzystają z napięć 5V oraz 12V, a więc równiez nie obciążają bezpośrednio
linii 3.3V. Opisywany przez kolegę przypadek trzeszczenia Live!'a po
przyłączeniu kolejnego dysku może być uzasadniony zwiększonym obciążeniem
zasilacza, który oddając zwiększoną moc poprzez 12V "nie wyrabia" już na
linii 3.3V...
Teza(do ew. dyskusji): Niestabilne zasilanie 3.3V powoduje nieprawidłową
pracę urządzeń PCI, w tym karty dźwiękowej SB Live!, która nieodporna na
takie akcje produkuje trzaski na wyjściach dźwiękowych...

Oczywiście cała teoria bierze w łeb jeżeli PCI nie jest zailane 3.3V ;) a co
do tego akurat nie mam pewności.
Uprzejmie też proszę i niewyżywanie się zbyt straszne na mojej osobie,
jeżeli coś pokręciłem ;), bo wcale się przy tym co napisałem nie upieram. Ot
taka teoria napisana z nudów... ;)

mar00ha

ps. Moje Audigy nie trzeszczy :) Mało tego! Gra pięknie!
ps2. Jeżeliby jednak się okazało że PCI chodzi na 3.3V to radziłbym
sprawdzenie stabilności tego napięcia wprzypadkach trzeszczenia dźwięku z
Live!'a i skonfrontowanie tego z moją teorią(np. duże zapotrzebowanie na moc
urządzeń pracujących na AGPx2).
ps3. Wszelkie uwagi, pouczenia, rady-mile widziane ;)
ps4.(BTW) Kto w Warszawie ma ten super-hiper zasilacz Enlight'a 300W i da mi
posłuchać własnousznie czy jest on rzeczywiście tak cichy jak to ludzie
gadają? No kto? Bo ja walczę o ciszę, ale na razie przegrywam...