Re: Celeron czy cos z Athlonow?

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Mon 02 Sep 2002 - 11:38:43 MET DST

Hi,

sokolowski_at_ibprs.pl wrote:

> [...]
> plyta "przyszlosciowa" tzn, abym mogl za jakis czas wymienic m.in. procka
> (kolejny Athlon czy P4) nie wymieniajac plyty). Ktory z proponowanych

Zasada jest taka: kupując płytę możesz być pewien, że włożysz
do niej wszystkie obecnie dostępne procesory i ewentualnie jeden
czy dwa następne modele. Płyta pod AMD teraz kupowana obsłuży Athlony
do 2600+ i nie wiadomo, czy cokolwiek więcej, pod P4: do 2800 i też
nie wiadomo, czy cokolwiek więcej.

_Bardzo_ polecam raczej podchodzić do tego właśnie w ten sposób:
np. teraz kupić procesor klasy 2000, by potem wymieniać na 2800
(lub ewentualnie na coś nowszego, jeśli ma się szczęście i jeszcze
będzie pasować), a nie liczyć na dalej idącą "przyszłościowość" :)

Co do zestawów: Celeron Wilamette (Socket 478) jest przyszłościowy,
ale zapewnia wydajność dalece gorszą niż Athlon. W przyszłości może
się więc okazać dobrym rozwiązaniem (ze względu na przesiadkę na
P4), jednak w tej chwili jest przepłacony jak na swoją wydajność.

Dobrym posunięciem, jeśli rzeczywiście chcesz mieć możliwość
"przesiadki" w przyszłości, może być poszukanie płyty Socket A
oficjalnie obsługującej FSB 166 MHz DDR. Powoli się takie płyty
pojawiają (na VIA KT400 i niektóre na KT333). Wtedy jest szansa, że
kolejne Athlony na FSB 166 MHz (2700+ i nowsze, jeśli się jeszcze
pojawią) będą mogły działać (choć tego z góry żaden producent
płyt nie może z oczywistych względów zagwarantować).

Innym rozwiązaniem jest kupno teraz zestawu o najlepszej wydajności
za najniższą cenę (a więc np. średniej klasy płyta na KT266A lub KT333
i Athlon, np. 2000+ -- obejrzyj cenniki, za ile jeszcze jesteś w
stanie zapłacić) i "olanie" aktualizacji (lub dokonanie "upgrade"
w przyszłości tylko do poziomu możliwego dla danej płyty) na korzyść
całkowitej wymiany sprzętu). Ze stajni Intela mogę polecić jedynie
P4 Northwood (np. 1600A czy 1800A) z odpowiednią płytą na i845 (DDR
SDRAM), najlepiej obsługującą też FSB 133 MHz QDR.

Metoda z wymianą całego (lub większości) sprzętu może być wbrew pozorom
o wiele tańsza, niż inwestowanie teraz w super-płytę, której możliwości
może się potem wcale nie wykorzystać.

Swoją drogą nie piszesz w ogóle, czy potrzebujesz maszyny oblicze-
niowej (wtedy procesor jest rzeczywiście istotny), czy też np. dp
gier (wtedy odpuść sobie silny procesor, za to kup naprawdę dobrą
kartę graficzną -- np. pełną wersję geForce 3 albo 4, a nie żadne
MXy).

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/    |
\................... ftp://sokol.gliwicki.necik.pl/ ......./