Re: DDR czy DIMM ? . . .

Autor: Paweł 'Dziku' Spychalski (dziku_at_dzikie.net)
Data: Mon 19 Aug 2002 - 14:32:27 MET DST

> Jeśli tylko takie zastosowania uważasz za "domowe", to faktycznie, różnicy
> nie będzie. Po co w ogóle w takim razie inwestować w tak drogi sprzęt?
> Przecież do takich "domowych" zastosowań wystarczy Celeron 300 i 64 MB
> SDRAM. Na szczęście są jeszcze ludzie, którzy za proste zastosowania
domowe
> uważają rendering 3D, kompilację programów, skład DTP, itp. Bo w pracy
> zajmują się jeszcze poważniejszymi tematami.
1 - akurat dla mnie osobiście nie istnieją zastosowania domowe, bo pracuję w
domu.
2 - z doświadczenia wiem, że dla userów zastosowania domowe to właśnie word
i IE. A prawda jest taka, że 90% komputerów należy do userów. A dla niech
pojęcie rendering czy DTP to jakieś zaklęcia czarnej magii.
3 - A gdzie teraz kupisz nowego C300? A userzy kupują tylko nówki.

> Większa wydajność DDR'ów polega głównie na taktowaniu pamięci na obu
> zboczach cyklu zegarowego (wzrastającym i spadającym). Wynika z tego fakt,
> że pamięci pracują 2x szybciej od normalnych SDRAM'ów (w teorii). W
> praktyce, jeśli procesor ma do przetworzenia dużą ilość danych i jest w
> stanie skorzystać z dobrodziejstw tej magistrali, to nastąpi wzrost
> wydajności całego systemu.
A czy ja pisałem coś innego? To moje słowa w trochę innej formie.

> O ile? Może lepiej zajrzeć do benchmarków, niż
> wysnuwać własne teorie.
jeśli zajrzymy do benchamarków, to zobaczymy że ogólny przyrost wydajności
to około 10%. Oczywiście, w specyficznych zastosowanach będzie to dużo
więcej. Ale tylko w specyficznych. A test pamięci w Sandrze jest
zdecydowanie testem specyficznym. W końcu testuje tylko i wyłacznie pamięć.
I w dodatku nic nie udowadnia, prócz tego, że pamięć jest szybsza. Dużo
lepiej wygląda to w czymś takim jak 3DMark, Q3, 3DStudioMAX. Tam przyrost
tydajności jest, ale nie wynosi on 70%-80%. Z prostego powodu. Operacje na
pamięci to tylko część opercji wykonywanych przez procesor. I co z tego że
pamięć jest bardzo szybka, jak procesor musi ciągle obrabiać te same dane,
które w danym momencie spokojnie zmieszczą się cache. Ja jak będzie
potrzebował następnych to nie wszystkich na raz a tylko ich część plus to co
już leży w cache.

--
Pozdrawiam,
Paweł Spychalski aka Dziku