Re: ch³odzenie procesora w notebooku

Autor: Kazik Zmijowski (kazzzmij_at_poczta.onet.pl)
Data: Sun 18 Aug 2002 - 18:59:24 MET DST

On Sun, 18 Aug 2002 15:14:33 +0200, "Slawek [am-pm]"
<sl_d[FUCK_SPAM]@ms-mail.pl> wrote:

>Systemy ju¿ od Win2k "same w sobie" oszczêdzaj± pobór mocy procesora.
>Nic nie daje tutaj jakikolwiek dodatkowy software'owy cooler. Gdyby to
>by³ procesor AMD, to znów zaczynaj± byæ pomocne takie wynalazki, bo
>do pe³nej oszczêdno¶ci poboru mocy procesora potrzebne jest wspó³dzia³anie
>z chipsetem p³yty g³ównej, o czym ten najnowszy system operacyjny - XP -
>jeszcze nie wie. Ale u ciebie jest Intel...

No, w³a¶nie tego siê obawia³em... :-(
Dla próby zainstalowalem CPUidle i nie stwierdzi³em ¿adnych efektów
pracy programu.

>Bez sprzêtowych wynalazków siê nie obejdzie. Gdyby ten wiatrak mia³ p³ynn±
>regulacjê prêdko¶ci obrotowej, zamiast w³±czaæ siê co chwilê krêci³by siê
>powoli praktycznie nies³yszalnie. Niby w swoim notebook'u mam tak± p³ynn±
>regulacjê, ale polega to na tym, ¿e w bardziej obci±¿onym systemie w³±cza
>siê najpierw na pó³ gwizdka (szum jest denerwuj±cy), a w razie potrzeby
>przyspiesza - a wtedy to prawie wyje. Na szczê¶cie mam tylko Cel-733,
>który siê a¿ tak nie grzeje. Je¶li tylko piszê co¶ spokojnie, wiatrak godzinami
>siê nie w³±cza.

U mnie s± chyba trzy szybko¶ci, niestety nawet przy praktycznie
zerowym obci±¿eniu procesora wiatrak pracuje na pierwszym biegu.
W stosunkowo g³o¶nym otoczeniu ten szum jest nies³yszalny, ale np. w
nocy staje siê on g³ównym d¼wiêkiem.

>Gdyby¶ mia³ mo¿liwo¶æ ³atwego przestawiania FSB ze 100 MHz na 66 MHz,
>mia³by¶ czasami procesor 733 MHz, prawie taki jak mój. Na p³ycie g³ównej
>mojego notebook'a wypatrzy³em dip-switch'e - byæ mo¿e który¶ z nich co¶
>takiego robi. Jak jest w Toshibie - nie mam pojêcia. Ale w sumie bez utraty
>gwarancji i powa¿niejszego pogrzebania w sprzêcie chyba siê nie obejdzie.

Mia³em ju¿ przed tym modelem parê innych Toshib, m. innymi Tecre i
Satellite Pro i tam przy przej¶ciu w tryb oszczêdny FSB spada³o o
po³owê. Spada³a równie¿ czêstotliwo¶æ samego procesora i trzeba siê
by³o dobrze przy³o¿yæ ¿eby uruchomiæ wentylacjê.
Jednak w tych nowych modelach nie widaæ ¿adnych zmian w
czêstotliwo¶ciach systemowych (a przynajmniej monitory systemu tego
nie pokazuj±, jakkolwiek oczywi¶cie widaæ samo spowolnienie systemu).
Do tego kompa ju¿ patrzy³em - nie widzia³em ¿adnych mechanicznych
prze³±czników.

>Chyba ¿e taki patent - stawiasz notebook na p³askim pude³ku z ukrytym
>w ¶rodku du¿ym, wolnoobrotowym wiatraku i odpowiednio ukierunkowanym
>przep³ywie powietrza. Zwykle w notebook'u powietrze jest zasysane z do³u,
>a wyrzucane do ty³u. Je¶li w tym pude³ku wylot trafi dok³adnie w miejsce,
>gdzie s± szczeliny wentylacyjne procesora, s± du¿e szanse, ¿e zewnêtrzny
>wymuszony obieg powietrza powstrzyma ten wewnêtrzy (ma³y, ale szybko-
>obrotowy i przez to paskudnie ha³a¶liwy wiatrak) przed uruchamianiem siê.
>Wiesz co? Chyba sam siê zaraz za co¶ takiego wezmê i sklecê co¶ naprêdce.

Nie bardzo mi ten pomys³ podchodzi. Po pierwsze w tej Toshibie
powietrze raczej zasysane jest od frontu i od ty³u obudowy (zasysanie
od do³u mog³oby byæ nieco niebezpieczne przy postawieniu maszyny na
czym¶ miêkkim - obrusie, dywanie czy po¶cieli), a wyrzucane poprzez
radiator z lewej strony.
Po drugie lubiê wzi±¶æ czasami notebooka i np. le¿±c w ³ó¿ku poczytaæ
grupy czy posurfowaæ po internecie (³±cze mam z stacjonarnego kompa
przez BT). Ka¿de dodatkowe szpejo to w tej sytuacji spora niewygoda.

Chyba nie pozostaje nic innego jak tylko czekaæ na nowe wersje Biosu
(najnowsza to chyba 2.0), ewentualnie na update sterowników zu¿ycia
energii.

Pozdrawiam,

Kazio