Re: problem z nagrywarką !!!

Autor: Jarek (pankot_at_tlen.pl)
Data: Sat 17 Aug 2002 - 09:04:37 MET DST

może masz włączone niepotrzenbnie DMA?

Porady dotyczące nagrywania płyt pod Windows95/98

Poniżej znajdziesz parę porad, dzięki którym zminimalizujesz ryzyko
wystąpienia błędów typu buffer- underrun (przerwanie ciągłości strumienia
danych dopływającego do bufora nagrywarki) podczas nagrywania płyt CDR/CDRW
pod kontrolą Windows 95/98.

Po pierwsze należy wyłączyć Auto insert notification (automatyczne
powiadamianie o wkładaniu -
tylko bez skojarzeń ;)))). Aby to zrobić
- otwórz Control Panel -> System -> Device Manager (Menedżer Urządzeń)
- zaznacz ikonę CD-ROM'u
- wybierz dane urządzenie
- prawa mysza i Properties (Właściwości)
- kliknij na Settings (Ustawienia)
- odznacz Auto insert notification (automatyczne powiadamianie o wkładaniu)
- potwierdź zmiany klikając na OK

Należy pamiętać o wyłączeniu screen savera (wygaszacza ekranu). Dla
zapominalskich:

- kliknij prawą myszą na pulpicie
- wybierz Properties (Właściwości)
- wybierz wygaszacz ekranu (screen saver)
- zaznacz none (brak) - potwierdź zmiany klikając na OK

Teraz ujarzmisz vcache (windowsowy system keszowania plików), który dla
siebie rezerwuje

pewną ilość pamięci RAM. Generalnie zabiera jej zdecydowanie za dużo, co
często doprowadza do konieczności korzystania z pliku wymiany (swapa) przez
inne programy. Następstwem tego jest wyraźne spowolnienie systemu, czego
wynikiem są częste błędy typu buffer-underrun. Poprzez wpis do pliku
system.ini ograniczysz ilość pamięci przeznaczonej dla vcache do 4
megabajtów. OK, do dzieła:
- w jakimkolwiek edytorze otwórz plik c:/windows/system.ini
- znajdź linijkę [vcache]
- pod nią dopisz:
    minfilecache=512
    maxfilecache=4096
- zapisz zmiany
Jeżeli nie lubisz ręcznie grzebać po plikach systemowych to możesz
skorzystać z programiku o nazwie Cacheman, który to zrobi za Ciebie. Nie
zapomnij o przerestartowaniu komputera

Podczas nagrywania postaraj się o wyłączenie wszelkich programów
antywirusowych i innych

programów pracujących w tle typu FastFind (z pakietu Office)

Jeżeli używasz nagrywarkę IDE i chcesz zminimalizować ryzyko wystąpienia
błędów typu buffer-

underrun możesz odciążyć procesor włączając tryb DMA, ale pamiętaj, że
często po włączeniu trybu UDMA mogą występować dziwne rzeczy jak np.
wieszanie się napędu przy nagrywaniu płyty.

Aby włączyć tryb DMA:

- Panel Sterowania --> System --> Menedżer urządzeń -->CD-ROM
- dwa razy kliknij na ikonce danej nagrywarki
- postaw haczyk przy DMA
- zatwierdz zmiany i zrestartuj komputer

Jeżeli posiadasz szybką nagrywarkę IDE i pomimo zastosowania się do
powyższych porad dalej

masz problemy przy nagrywaniu (częste błędy typu buffer-underrun etc) to
musisz pamiętać, że ważny jest sposób podpięcia nagrywarki do kontolera IDE.
Wynika to z ograniczenia jakie posiada interfejs IDE, a mianowicie
transmisja danych nie może odbywać się równolegle. Czyli jeżeli masz
podpięte do jednego kanału (na jednej taśmie mówiąc prościej) kontrolera dwa
urządzenia np. nagrywarkę i CD-ROM i chcesz jednocześnie nagrać płytę w
locie (on the fly) to wiedz, że transfer danych odbywa się naprzemiennie
pomiędzy kontolerem, a jednym z podłączonych do niego urządzeń. Nietrudno
się domyślić, że przy próbie nagrania płyty z prędkością x8 ryzyko
przerwania strumienia danych i wystąpienia błędu jest bardzo duże, dlatego
nie zaleca się podpinania na jednym kanale urządzeń, które będą brały udział
w procesie nagrywania.

Pamiętaj, że często przyczyną powstawania błędów przy nagrywaniu płyt, jest
przetaktowanie

magistrali PCI (co często się zdarza przy overclockingu), czego nie lubią
niektóre nagrywarki IDE.

Zainstalowałeś kolejny soft do nagrywania płyt i po restarcie widzisz znany
i lubiany ;) niebieski

ekran. Przyczyną jest najczęściej konflikt zainstalowanego oprogramowania do
nagrywania płyt, które się ze sobą "gryzie". Aby temu zaradzić zmień nazwę
pliku Scsi1hlp.vxd w katalogu C:\WINDOWS\SYSTEM\IOSUBSYS na Scsi1hlp.old i
po restarcie wszystko powinno być OK
..
Aby zwiększyć transfer z twardego dysku warto też w Biosie ustawić opcje :
IDE Block Mode i

IDE Pretch Mode na Enabled (mi po włączeniu tych opcji transfer skoczył o ok
1 MB/s) - te opcje można znaleźć ,w niektórych biosach w menu Integral
Pheriphals.