Re: Cooler do Athlona 1700XP

Autor: Tomasz (cattomcat_at_hotmail.com)
Data: Mon 05 Aug 2002 - 16:30:13 MET DST

Sniper wrote:
> Oj ma znaczenie i to ogromne.
Nie takie znow ogromne. Wentylek o 2 krotnie wiekszym powieie chlodzil
lepiej tylko o 3 stopnie a byl 2 lub 3 razy glosniejszy.

> Jedyne sensowne rozwiązanie to zakup kompletu:
> wentyl + radiator, zresztą kupić osobno jest znacznie trudniej.
Zgadzam sie z koncowka tego zdania. Sam kupilem jakiegos titana.
Wentylek zaczal sie nie wlaczac po jakis 3 miesiacach. Zamienilem
na taki za 13 zlotych. Jest ronie dobrze , a w dodaku ciszej.

> Wydajność
> takiego zestawu zależy od użebrowania radiatora - najważniejsze jest aby
> zachować jak największe turbulencje w obrębie tych żeberek. A od ich
> wysokości i szerokości zależy dobór odpowiedniego wentylatora z odpowiednim
> skosem łopatek - bo to ma największe znaczenie.
A kto ci powie do jakich zeberek jaki skos? Jesli rzeczywiscie jest
jakas zaleznosc. Sam w to watpie. Im wieksze turbulence tym wieksze
halas. Im wieksze turbulence tym wiecej powietrza "odbija" sie nad
radiatorem i zamiast chlodzic nie bierze udzialu w halodzeniu.
Duzo zeberek to fakt, im wiecej tym lepiej. Jednak im wiecej powietrza
bedzie owiewac te zeberka tym tez lepiej. Turbulencje powoduja
zmniejszenie ilosci powietrza owiewajacego zeberka.

> Wybór dwóch losowych
> elementów będzie spełniało podstawowe parametry chłodzenia, ale nie osiągnie
> takiej wydajności jak najtańszy komplet.
Najtanszy komplet to wlasnie 2 losowe elementy. Wiatraczki nie sa
dobierane pod wzgledem ksztaltu zeberek. Przynajmniej nie w zestawach
ponizej 100zl.

>Ale jeśli chodzi o wielkość, to
> faktycznie: wolniejsze 8 cm działa lepiej niż 5-centymetrowy diabeł...
> Moja propozycja: Titan TTC5B3 (jeśli się nie pomyliłem w oznaczeniu). Używam
> go i temp. na Athlonie 1800+ nie przekracza 46 stopni.

A ja powiem tak. Radiator od jakiegos zestawu. Wyrzucic wiatrak i kupic
papst 8412NM. Jest to wiatrak o parametrach:
12V, 58m3/h (34.1CFM), halas 27dB, 4.4 bela, lozysko kulowe, moc 1.3W,
obroty 2600, 80000 godzin gwarantowanej pracy w temperaturze 40 stopni.
Wlasnie taki sobie zamowilem. Jesli komus halas nie jest straszny to :
8412NH - 79m3/h (46.5CFM) , 3600 obrotow i 37 dB szumu.
37 - 27 = 10dB - roznica 3dB to dwa razy wyzszy halas !