Re: FAT32 a NTFS

Autor: Sniper (Sniper10000_at_NOSPAM.poczta.onet.pl)
Data: Mon 05 Aug 2002 - 14:56:42 MET DST

Użytkownik "Depesz" <sofista_at_poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

> System plików ma raczej niewiele do stabilności systemu - jeżeli Ci system
> chodzi stabilnie na NTFS to powinno również stabilnie chodzić na FAT32.

Tak, stabilność stanowczo zależy od sprzętu a nie od systemu plików.
Przynajmniej ja też tak uważam.

> Co do zajmowanego miejsca to o ile się nie mylę przy dużych plikach lepiej
> wypada NTFS, przy małych - FAT32.

Tutaj dodałbym, że duże znaczenie ma wielkość partycji. Im większa partycja
FAT32 tym większy cluster, a z tym wiąże się większa stratność miejsca przy
zapisywaniu plików. NTFS ma zupełnie inną strukturę, więc bezpośrednio chyba
bym tego nie porównywał.

> Jakość odtwarzania? - chyba żartujesz.

Prawda. Jakość JAKICHKOLWIEK plików nie ma nic wspólnego z systemem plików.
System plików (FAT, FAT 32, NTFS, HPFS, EXT2, itp.) jest tylko logiczną
strukturą organizacji dysku. Oznacza to, że jego zadaniem jest tylko sposób
przechowywania i zarządzania zbiorami danych na nich przechowywanych. A
jakość nagrań MP3 czy DivX zależy tylko od de/kodeka użytego do
de/kompresji.

> Czy stosować NTFS tylko na partycjach systemowych? - ja stosuję NTFS na
> prawie wszystkich partycjach, ze względu na bezpieczeństwo i inne opisane
> wyżej cechy, ale trzeba zdawać sobie sprawę rówież z wad NTFS: standardowo
> partycja NTFS'owa nie jest widziana w systemach DOS i Wxx.

Niestety, jeśli taka NTFS już się rozpier... (niestety zdarza się), to
istnieje bardzo niewiele narzędzi pomocnych w ratowaniu danych. FAT32 jest
popularniejsza i prostsza w obsłudze. Ale bezpieczeństwo NTFS nie podlega
żadnej dyskusji.

Na zakończenie dodam: partycja FAT32 posiada ograniczenie na maksymalną
wielkość pojedynczego pliku do 4 GB. W przypadku profesjonalnych zastosowań
video taka sytuacja może być nie lada problemem.

Pozdrawiam,
Sniper