Re: FAT32 a NTFS

Autor: Depesz (sofista_at_poczta.onet.pl)
Data: Sun 04 Aug 2002 - 23:44:08 MET DST

Użytkownik "Michał" <ms141_at_wp.pl> napisał

> Witam grupowiczów

Kłaniam!

> Mam takie pytanie jaka jest różniaca między partycją FAT32 a NTFS?
> Wiem tyle że mój XP na ntfs jeszcze mi się nie zawiesił, a jaka jest
różnica
> jeżeli przechowuję jakieś zbiory np filmy albo mp3? Czy jest różnica w
> zajmowanym miejscu? Albo w jakości odtwarzania? Czy tą partycję stosować
> tylko jako systemową?

Zachęcam do zapoznania się z FAQ grupy .winnt (http://www.faq.net.pl/) oraz
ResourceKit dla W2K, tam jest to szcegółowo opisane.
A tak pokrótce to.
System plików ma raczej niewiele do stabilności systemu - jeżeli Ci system
chodzi stabilnie na NTFS to powinno również stabilnie chodzić na FAT32.
NTFS w stosunku do FAT32 przede wszystkim gwarantuje większe bezpieczeństwo
przechowywanych zbiorów. Oprócz tego oferuje takie rozwiązania jak: prawa
dostępu do zasobu, kompresja na poziomie systemu plików, szyfrowanie danych,
obsługa strumieni nazwanych, audyt dostępu i pewnie jeszcze wiele innych,
których opis znajdziesz w ww. źródłach.
Co do zajmowanego miejsca to o ile się nie mylę przy dużych plikach lepiej
wypada NTFS, przy małych - FAT32.
Co do wymagań systemowych - NTFS może być trochę bardziej wymagający, ale
wiem to raczej z teorii - raczej nie poczujesz.
Jakość odtwarzania? - chyba żartujesz.
Czy stosować NTFS tylko na partycjach systemowych? - ja stosuję NTFS na
prawie wszystkich partycjach, ze względu na bezpieczeństwo i inne opisane
wyżej cechy, ale trzeba zdawać sobie sprawę rówież z wad NTFS: standardowo
partycja NTFS'owa nie jest widziana w systemach DOS i Wxx.
Zanim się zdecydujesz na NTFS zwróć uwagę jeszcze na fakt, że convert
FS:NTFS odbywa się bez problemów (chociaż backup jest oczywiście zalecany) w
drugą stronę bywa różnie.

--
pozdrowionka
      Depesz