Re: Kupno dysku 80GB - jaki?

Autor: Sniper (Sniper10000_at_NOSPAM.poczta.onet.pl)
Data: Fri 30 Aug 2002 - 15:12:22 MET DST

Użytkownik "Tomasz" napisał:

> Tylko czemu spora czesc testow dyskow ukazujaca sie na
> "profesjonalnych" polskich stronach www tez uzywa tej
> recznej metody lub nie podaje temperatury w ogole?

Jak widzisz, nie świadczy to o ich profesjonaliźmie. Człowiek odczuwa
ciepło, jeśli temp. otoczenia przewyższa temp. jego ciała (normalnie 36,6).
Jeśli masz gorączkę albo przed chwilą ręce trzymałeś w kieszeni (lub piłeś
zimne piwo), to zupełnie inaczej dokonasz takiego "pomiaru". Nie będę się
dłużej rozwodził: po prostu pomiar ręką, to żaden pomiar. Poza tym:
większość dokumentacji do dysków twardych określa ich maksymalną temp. pracy
na 55 stopni. Jesteś w stanie odróżnić 50 stopni od 55?

> No tak. Tylko czy dla uzytkownika ta temperatura ma
> jakiekolwiek znaczenie?

Jasne, jeśli tego nie przypilnujesz, to prędzej czy później zaczną się dziać
złe rzeczy z tym dyskiem. Jeśli temp. będzie wynosiła sporo ponad 55 stopni,
to dysk z pewnością szybko padnie. Jeśli będzie wynosiła ok. 55 stopni, to
skróci się jego żywotność i padnie np. za 2 lata.

> Producent poprzez konstrukcje dysku zapewnia
> odprowadzanie ciepla na zewnatrz.

??? Że niby jak? Dysk z wbudowanym wentylatorem? Niestety, nie wiem skąd to
wziąłeś, ale producentom dysków jeszcze daleko do stworzenia samochłodzących
się dysków.

> Jesli istnieje 20 - 25 stopni roznicy pomiedzy temperatura
> wewnatrz i temperatura obudowy dysku to oznacza ze
> maxtory dlugo nie pociagna?

Nie chodzi o różnicę temperatur, tylko o temperaturę dysku mierzoną przy
pomocy układów wchodzących w skład SMART. Jeśli przekroczy ona 55 stopni, to
masz powód zacząć się martwić.

> Jeszcze raz zaznacze. TEMERATURA WEWNATRZ
> DYSKU JEST DLA MNIE BEZ ZNACZENIA!!!!

Przykro mi, że nie można cię w żaden sposób uświadomić. Ale pocieszę cię: ja
na "przestrzeni" kilkunastu lat poważnego zajmowania się komputerami również
popełniałem wiele błędów, często spierałem się z innymi wiedząc, że nie mam
racji lub nie mając o tym zielonego pojęcia. Teraz staram się słuchać rad
bardziej doświadczonych użytkowników.

Pozdrawiam,
Sniper