Re: firewire, USB2.0, RAID

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Thu 29 Aug 2002 - 21:37:07 MET DST

Hi,

robert slawinski wrote:

> podalem tylko przyklad, specjalnie dosc extremalny. zreszta jesli

W przypadku RAIDa prawie każdy przykład ma inne rozwiązanie :)

> policzysz ile by kosztowalo rozwizanie jakie proponujesz z RAID'em lub
> innym skladakiem 127 dyskow to sadze, ze cala tutejsza grupa miala by
> klopoty z uzbieraniem kasy na cos takiego.

Na pewno. Jeśli ktoś potrzebuje akurat takiej pojemności by
musieć składać aż tyle dysków, to będzie jednak w stanie
tyle zapłacić.

> mnie interesuje wlasnie takie rozwiazanie o jakie pytalem USB2.0 lub
> FW. na razie czysto teoretycznie.

Czyli po prostu chcesz zrobić RAID obojętnie jakiego poziomu
na dyskach zewnętrznych podłączanych przez 1394 lub USB?

> do zrobienia. czy dysk manager zobaczy te dyski i bedzie je mozna
> polaczyc w RAID lub volume czy tez trzeba by to zrobic w jakis inny
> sposob?

Nie próbowałem nigdy i wątpię, by dużo ludzi próbowało.

Pod Win2000 według mnie mogą być z tym kłopoty -- Ftdisk
potrafi chyba mapować wyłącznie dyski obecne w czasie
bootowania systemu, a sterowniki magistral szeregowych
startują po Ftdisku. Ale to tylko odpowiedź teoretyczna,
kolejności startu sterowników oraz wszystkich możliwości
Ftdiska nie badałem.

Najlepiej by było, gdybyś zapytał na grupie poświęconej
systemowi, pod którym takie coś byś w ogóle widział.
Na grupach o WinNT czy Linuksie pewnie więcej ludzi ma
do czynienia z RAIDami niż tu.

> i teraz zamiast szafy kupujesz kilkadziesiat tanich a zgrabnych obudow
> w konverterem IDE/FW, albo same konvertery i obudowe np. od pralki.
> laczysz to wszystko slicznymi kabelkami albo poprzez hub. stawiasz na
> polce. jeden kabelek do PCta i powinno byc cacy. nie tak?

Nie. Wydajnościowo IMHO by to nie było najlepsze -- software'owy
RAID ma sens w przypadku stripingu i mirroringu, a to i tak
wymaga tylko dwóch dysków. RAID 3 i RAID 5 wymagają więcej
dysków, ale podejrzewam, że macierz na SCSI (z dyskami
wewnętrznymi) nie wyszłaby wcale drożej w przeliczeniu na wydajność.

Zauważ, że nawet niby-RAIDowe kontrolery IDE rzadko kiedy
implementują cokolwiek poza RAID 0 i RAID 1 (a jeśli w ogóle
to robią, to z wydajnością już dość słabą mimo częściowego
wsparcia w firmware oraz znikomego w samych układach).

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/    |
\................... ftp://sokol.gliwicki.necik.pl/ ......./