Re: Sieci blokowe, osiedlowe - kto korzysta?

Autor: Sniper (Sniper10000_at_NOSPAM.poczta.onet.pl)
Data: Fri 02 Aug 2002 - 18:05:52 MET DST

Użytkownik "Tomasz H." <tomasz_h_at_poczta.fm> napisał w wiadomości

Ja nie pracuję bezpośrednio w takiej sieci, ale mam znajomego, który z niej
korzysta i uważam, że to super rozwiązanie.

> Czy sieć z której korzystacie była instalowana przez jakąś firmę która
> świadczy taką usługę, czy jest to Wasza prywatna instalacja?

Z tego co wiem, sieć korzysta ze światłowodu pociągniętego od najbliższej
centrali TP S.A. Nie wiem ile to kosztowało i jakie są abonamenty, ale
użytkownicy sieci w całości pokryli koszty bez większych problemów. Koszt
instalacji dla pojedynczego usera wynosi obecnie 250 zeta (w tym karta
sieciowa + okablowanie).

> Jaką macie przepustowość łącza internetowego i ilu ludzi z niego
> korzysta?

Kolega może się pochwalić łączem 8 Mbit/sek do siebie i 3 Mbit/sek na
zewnątrz. Faktycznie transfer "do" wynosi przy dobrych serwerach nawet do
700 KB/sek (KiloBajtów!!!), przeciętnie zaś nie spada poniżej 150 KB/sek
(czyli 1,2 Mbit/sek) Mówiąc krótko: rewelacja. Z sieci korzysta koło 180
osób i przepustowość jest znakomita. Ściągnięcie filmu DivX (600-800 MB)
zajmuje mu 20-30 minut.

> Czy do współdzielenia tego łącza używacie komputera pracującego okrągłą
> dobę? Jaki min. musi być to komputer?

Tego dokładnie nie wiem, ale stoi tam jakiś Pentium III 450 pod NT 4,
którego zadaniem jest przydzielanie kont użytkownikom oraz obługa dysków z
zasobami sieciowymi (jakieś 300 GB w dyskach EIDE).

> I wreszcie jak rozwiązujecie kwestię opłat? Mam tu na myśli to, czy
zabezpieczacie się przed nieuczciwymi użytkownikami takiej wspólnie
zbudowanej sieci, w formie np. umowy notarialnej zawieranej między osobą
która opłaca łącze, a korzystającymi z niego?

Zasada jest prosta. Kumpel ma co miesiąc do określonego dnia zapłacić 30 zł
(tylko!!!) za korzystanie z łącza. Warunek jest jeden: musi dostarczyć
pieniądze osobiście do mieszkania administratora. Jeśli tego nie zrobi, po
prostu odłączają go od switcha do momentu, kiedy zapłaci.

> Musiałbym wówczas takiego buntownika odciąć
> obciążając tym samym pozostałych użytkowników kosztami pokrywanymi dotąd
> przez odciętego nieuczciwego internautę.

Ustal cenę trochę większą, niż kwota ogólna podzielona przez wszystkich
userów. Czy ktoś powiedział, że nie możesz na tym zarobić??? Nie możesz
narażać innych na koszty dodatkowe przez jednego zbuja.

Pozdrawiam,
Sniper