Re: Zwieszki... Athlon 1400

Autor: Bronek Kozicki (brok_at_rubikon.pl)
Data: Thu 25 Jul 2002 - 13:27:44 MET DST

Albercik wrote:
> Niedawno kupilem do kompa 256DDR (Płyta MSI K7Master) - w sumie mam
> 512 - Jedna kostak Hynix druga Elixir. Na początku padła mi płytka

całkiem dobra płyta główna , ale trochę stara . Ustaw w BIOS-ei jakieś
"bezpieczne" parametry RAM (FSB=266), zapuść www.memtest86.com , potem
ustaw parametry "optymalne" i znowu test pamięci. Jeżeli ok, to kolejne
testy ...

> 1) Ta pasta na procku powoduje jakies male "zaburzenia" - gdy się
> troszke nagrzeje - procek ma temp coś kolo 58-60stopni?

Dla Athlona 1400 temperatura do 60 stopni jest normalna. Pasta _może_
źle wpływać na chłodzenie CPU, ale _tylko_ jeżeli jest jej za dużo, tj.
jeżeli tworzy "poduszkę" pomiędzy CPU a radiatorem. Pasta służy tylko do
wypełniania porów na styku CPU-radiator, dlatego musi być jej mało.
Oprócz tego - nawet najlepsza pasta nie spowoduje, że źle założony
radiator będzie dobrze działać. Z tym, że Athlon 1.4Ghz (Thunderbird) po
prostu mocno się grzeje i już - taki ma bilans energetyczny.
Zdecydowanie lepsze pod tym względem są szybsze Athlony XP.

> 2) Pamiątki sie wywalają - Moze te elixirki sa badziewiaste i cienko
> chodza na 133?

Elixir to całkiem dobre pamięci, ale zapuścić memtest86 nie zaszkodzi .

> 3) Może cos z płytą główną?

Nie sądzę. Ale ... jaką masz wersję płyty ? FSB266 (133Mhz) NIE jest
obsługiwane w wersji 1.0

> 4) Może coś z grafiką - moze sie troszke grzeje (faktycznie jest
> troszke goraca - ma tylko radiator - Prolink GeForce 2?

Faktycznie bywa, że karta graf. powoduje poważne problemy ze
stabilnością . Spróbuj uruchomić z jakąś starą (ale dobrej jakości)
kartą, np. ATI Rage albo Matrox G200 .

> 5) Może macie inne pomysły?

Zasilacz, jak już napisał Krzys_iek . Zainstaluj monitorowanie napięć
na płycie głównej i sprawdź, czy mieści się w granicach tolerancji (+-
5% dla napięć dodatnich, +-10% dla napięć ujemnych) , spróbuj też
uruchomić z jakimś solidnym (np. Enlight, Chieftec) zasilaczem i/lub
minimum sprzętu (tylko dysk, i dobra, stara grafa). Jest jeszcze
możliwe, że masz złe odprowadzanie ciepła z obudowy (jakiś wentylator z
tyłu obudowy ? albo kiepski obieg powietrza ?) i grzeją się mosfet-y,
chipset albo pamięci. Ale to bardzo mało prawdopodobne przy taktowaniu
FSB266.

B.