Re: Wiatraczek na procesor

Autor: Dylon (dylon_at_wp.pl)
Data: Mon 15 Jul 2002 - 11:18:30 MET DST

W poscie <3D328E75.F3600E85_at_w.pl>, Rafal napisales...
> mam dosc trywialne pytanie
>
> wiatraczek na procesor ma 3 kabelki
> - po co jest ten trzeci ?
> zasilanie idzie chyba dwoma przewodami ...
> domyślam sie, że ten trzeci kabel w współpracy
> z płytą główną może pełnić rolę jakby sprzężenia
> zwrotnego, dzięki czemu softwarowo można ocenić
> czy wiatraczek sie w ogóle kręci itp.
>
> czy ktoś mogłby mi wyjaśnić jak to jest zrealizowane
> od strony elektycznej ?
> może ten trzeci kabel to odnoga z kilkoma zwojami
> na silniku i jeśli wiatrak sie kręci, tam pojawia się
> napięcie, dzięki któremu moze stwierdzic z jaką
> [...]

3 kabelek sluzy do pomiaru predkosci obrotowej.
Na 99% (standartowe silniczki z komutatorem elektronicznym) podaje
napiecie z hallotronu w silniczku coolera.
Zmiana tego napiecia informuje plyte wlasnie o predkosci :)

Pozdrawiam

Maciej Dylski
dylon_at_wp.pl   GG:2200145