Wiatraczek na procesor

Autor: Rafal (rafalt_at_w.pl)
Data: Mon 15 Jul 2002 - 10:57:25 MET DST

mam dosc trywialne pytanie

wiatraczek na procesor ma 3 kabelki
- po co jest ten trzeci ?
zasilanie idzie chyba dwoma przewodami ...
domyślam sie, że ten trzeci kabel w współpracy
z płytą główną może pełnić rolę jakby sprzężenia
zwrotnego, dzięki czemu softwarowo można ocenić
czy wiatraczek sie w ogóle kręci itp.

czy ktoś mogłby mi wyjaśnić jak to jest zrealizowane
od strony elektycznej ?
może ten trzeci kabel to odnoga z kilkoma zwojami
na silniku i jeśli wiatrak sie kręci, tam pojawia się
napięcie, dzięki któremu moze stwierdzic z jaką
prędkością obraca sie wiatrak ?

to tylko domysły - wiec proszę fachowca o rozwiniecie
tematu - w zasadzie schemat mi wystraczy.

Rafał