Re: Mierzenie obrotów wentylatora

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Wed 29 May 2002 - 13:19:57 MET DST

Hi,

Hubert Grzegorzewski wrote:

> Tak, tak, mow do mnie wiecej takim szyfrem ;)))

Tu chodziło tylko o unaocznienie jak niewielu elementów
trzeba do zmontowania takiego układu :)

> lepsze - moge to monitorowac w biosie, a dodatkowo moge tez softwarem, ktory
> w razie czego np. zamknie mi system lacznie z odpalonymi aplikacjami. Samo

Natychmiastowe wyłączenie komputera można też uzyskać
układem sprawdzającym obroty wiatraka.

> A masz moze jakis konstruktywny pomysl na uklad, ktory mi podwoi
> czestotliwosc?

Pomysł mam i nawet już narysowałem:

http://sokol.gliwicki.necik.pl/fqdbl.gif

Nie jestem jednak pewien, czy taki układ będzie działał i odradzam
montowanie go od razu, bo spali się płytę tym stopniem wyjściowym
pewnie ;) Nie jestem po prostu pewien sposobu pomiaru prędkości
obrotowej wiatraka (na pewno jest to pomiar bezstykowy, pewnie
oparty o zmianę oporności czujnika pod względem przemieszcza-
jącego się w pobliżu magnesika na wirniku, ale jakiego sygnału się
spodziewa płyta -- zwarcie/rozwarcie z masą? które zbocze się liczy?)

Byłbym wdzięczny, gdyby ktoś rzucił jakimś linkiem z dokładnymi
informacjami na temat sygnalizacji prędkości obrotowej.

Uwaga druga: wartości elementów RC są dobrane dla częstotli-
wości wejściowej rzędu 5 Hz, więc do wiatraczka się zupełnie
nie nadają ;) Trza by dobrać je tak, aby zgadzały się z
uzyskaną częstotliwością sygnału wejściowego.

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/    |
\................... ftp://sokol.gliwicki.necik.pl/ ......./