Co radzicie?

Autor: Andrzej Gruda (gruda_at_interia.NOSPAM.pl)
Data: Thu 16 May 2002 - 17:44:17 MET DST

Witam!

Od kiedy zmienilem procka, mam caly czas problemy z kompem. Posiadam
plyte Soltek 75KAV i procesor Athlon Thunderbird 1400 mhz. Caly zestaw
chodzi niestabilnie. Ciagle sa blue screeny, zwisy, resety, blady
rejestru, znikanie kursora myszki itd. Co mysle moze byc przyczyna:

1. Za szybki procesor na tą plyte. To moze byc prawda. Podobno Sotlek
75kav chodzi dobrze na duronach 800 - 1000 mhz, nie jest dobry dla
athlonow, poza tym posiada juz dosyc wiekowy chipset Kt133a.

2. Konflikt pamieci. Procesory Athlon Thunderbird, z tego co mi
wiadomo, zostaly stworzone do wspolpracy z pamiecia DDR RAM co namniej
PC266. Ja uzywam zwyklych SDRAM 2x 128mb PC133. To tez moze byc
przyczyna problemow, jednak pamiec sprawdzona memtest86 -brak
problemow.

3. Przegrzewanie procesora. Wedlug mnie ten problem mnie nie dotyczy,
posiadam sprawny cooler z calkowicie miedzianym radiatorem (Spire),
ponadto dodatkowe wiatraki do obudowy - temp procka to ok: 44-47 C, a
systemu 20-24 C

4. Przez ten caly czas posiadalem wiekowy naped CD-ROM (4lata) 40x
Aopen, jakies 3 tyg temu mi padl, wiec kupilem nowy Asus 52x, od tego
czasu jakby problemy sie nasilily, wystepuja czesciej problemy z
rejestrem. Zdaje sobie sprawe z tego ze to raczej nie jest faktyczna
przyczyna problemow z kompem, ale stwierdzam fakty.

5. Myslalem ze to moze byc problem softwaru: mialem Win98, 98SE, Me i
inne - wszedzie to samo.

Jakie widze rozwiazanie problemu:

1. Zmiana plyty glownej na jakas lepsza z chipsetem KT266A lub
jakiegos SISa. Co za tym idzie zmiana pamieci na DDR RAM. W zwiazku z
tym mam pytanie jaka plyte, wzglednie nie droga, mozecie polecic ???

2. Zmiana plyty na ECS K75SA - jednak nie wiem czy to nie bedzie cos w
stylu: "zamienil stryjek siekierke na kijek..." Dlaczego ta plyta, ano
dlatatego ze ma obsulge DDR i SDRAM, nie musialbym zmieniac pamieci.
/wzgledy ekonomiczne/.

3. Zmiana plyty i procesora na Celerona 1300 mhz. Jednak bylo by to
zachowanie ekstremalne. Nie chce zmieniac, bo to bylby wielki spadek
wydajnosci. A po za tym jestem wierny AMD.

PODSUMOWANIE:

Prosilbym wszystkich o wypowiedzenie sie w tej kwestii. Czy cos
ominalem, co moze powodowac opisane problemy? Prosze, pomozcie mi bo
jestem juz zdesperoawny, nie mam juz sil z tym walczyc... Jaka plyta
musialbym kupic? jezeli wogole?

Oto specyfikajcja mojego kompa: (nie powiem, dosc oryginalna)
- Athlon 1,4ghz Thunderbird FSB/266
- Soltek 75KAV KT133A ver. PCB F5, Najnowszy bios
- Pamiec SDRAM 2 x 128 mb = 256 mb PC133
- Creative Savage4 GT/PRO 32mb, AGPx4
- twardy Seagate 8GB
- Modem Asmax 56k Surver.v90 (nieuzywany)
- Karta LAN Kingston 10/100 Mb (na Realtek 8029AS)
- CDROM Asus 52x
- Obudowa Codegen 6016 - 300 WATT
- naped Fdd
- myszka, klawiatura :)