Re: Promy kosmiczne ;-D

Autor: Borys Dabrowski (bordab_at_wp.pl)
Data: Tue 14 May 2002 - 17:14:56 MET DST

"Michał Wysocki" <mwsoft_at_satkabel.com.pl> wrote:

> słyszeliście to w Informacjach na polshicie?
>
> kompy w promach kosmicznych są zrobione na architekturze
> x86 :DDDDDDDDDDDD jak to usłyszałem myślałem że z krzesła
> spadne :)) jak to może jeszcze latać??? heheh :)

Wlasnie dzieki temu jeszcze lata. Ludziska wyobrazaja sobie, za
jak NASA, to pewnie dziesieciogigahercowe hexium, ale jest
dokladnie odwrotnie. Warunki kosmiczne (promieniowanie, proznia,
skoki temeratury, ograniczenia co do zrodla zasilania itp)
wymagaja konstrukcji odpornych i sprawdzonych, nie zadnych
nowinek technicznych (szczegolnie, jezeli na pokladzie sa
ludzie).
Jezeli tak Cie to zdziwilo, to co powiesz na to: najczesciej
uzywane rakiety - rosyjskie Sojuz i Proton - maja sterowanie
analogowe, na wzmacniaczach operacyjnych (zadnych komputerow). Sa
to najbardziej niezawodne i najtansze konstrukcje w swej klasie.

-- Borys Dąbrowski