Re: schizofrenia cdromu

Autor: Radoslaw Sokol (rsokol_at_magsoft.com.pl)
Data: Mon 06 May 2002 - 13:18:43 MET DST

Hi,

Adam Gapinski wrote:

> Ma to chyba tylko znaczenie przy ustawieniu dysku na CS (cable select),

Nie ;)

> bo kable UDMA66 obsługują ten standard. Wydaję mi się, że im krótszy kabel
> tym lepiej więc jak na dysku ma MASTER, to nie ma znaczenia czy podłączy
> na kablu do środkowej wtyczki. A może się mylę ????

Weź pod uwagę, że standard IDE nie przewiduje możliwości termino-
wania szyny po stronie dysku. Z kolei przy obecnych częstotliwo-
ściach przesyłania danych można spokojnie traktować kabel IDE
jako linię długą. Najprawdopodobniej (nie jestem tego pewien)
linia ta jest dopasowana po stronie płyty głównej. Jeśli tak
jest, to podłączając dysk na końcu kabla otrzyma on jedynie
prawdziwy sygnał, wysłany przez kontroler. Z kolei jeśli koniec
kabla będzie wisiał luźno, dysk odbierze prawidłowy sygnał oraz
ten sam sygnał odbity od końca kabla.

Przy dwóch dyskach problemu nie ma, gdyż końcowy dysk częściowo
terminuje szynę (tzn. wytłumia na tyle sygnał odbierając go i
interpretując, że dysk środkowy ma znacznie lepsze warunki pracy
niż gdyby był samodzielnie na środku kabla).

W 90% przypadków różnicy między podłączeniem na środku i na
końcu kabla nie zauważysz, ale raczej nie należy "kusić losu" ;)
Po prostu dobrą zasadą jest podłączanie samodzielnego dysku
na kanale zawsze na końcu kabla.

Oczywiście, masz rację w tym, że im krótszy kabel, tym lepszy.
Jednak jeśli chce się podłączyć dysk do "bliższej" wtyczki,
należy resztę kabla po prostu obciąć bardzo ostrym nożem.
Wyniki mogą być bardzo pozytywne (sam używam kilku tak przycię-
tych kabli -- zajmują mniej miejsca w obudowie, nie pogarszają
tak bardzo przepływu powietrza, a niektórzy twierdzą, że wręcz
przyspieszają transmisję ze względu na mniejszą liczbę błędów
transmisji -- pamiętać należy, że standardy UltraATA uwzględniają
retransmisję po wykryciu błędu transmisji).

| Radosław Sokół  |  mailto:rsokol_at_magsoft.com.pl          |
|                 |  http://www.magsoft.com.pl/~rsokol/    |
\................... ftp://sokol.gliwicki.necik.pl/ ......./