Re: RAID5 i zuzycie CPU

Autor: Andrzej J. Turowicz (at_at_buchalter.com.pl)
Data: Thu 02 May 2002 - 09:09:36 MET DST

Uzytkownik "robert slawinski" <robert_at_toutfait.com> napisal w wiadomosci
> jest softwareowa macierz. zlozona z 12 takich samych dyskow IDE,
> rozlozonych na trzech dwukanalowych kontrolerach. CPU to PII366, 392MB
> RAM, 4GB dysk systemowy SCSI i jeszcze jeden dysk SCSI ze temp i swap
> file, plyta glowna to abit, jedna z tych z dodatkowym kontrolerem IDE
> HT370 (sorry nie pamietam modelu w tej chwili).
>
> pytania:
> -czy tak powinno byc, ze w czasie jakiejkolwiek operacji na plikach
> znajdujacych sie na macierzy procesor jest wykorzystywany do oporu.
> -czy da sie to jakos zoptymaliszowac?
> [...]

1. Raid 5 oblicza xor i zajmuje procesor. Aby tego uniknac niektóre
kontrolery raid, nienajtansze
maja wlasny procesor Xor
Generalnie Twój zestaw jest marny, slaby procek i malo pamieci, nie licz na
cuda

2. Raid 5 jest wolniejszy od pojedynczego HD. Ile razy to zalezy od RAM i
Procesora
Nie dziwilbym sie gdyby przy 12 IDE speed takiego raida-5 byl 2,3 razy
gorszy od pojedynczego dysku IDE.

Na raidy nie bardzo nadaja sie dyski IDE co innego SCSI, ale i tak raid 5 z
natury jest powolny za to daje wiecej
przestrzeni od Raid-10 który jest najszybszy. Nie liczy on XOR a czyta na
raz przynajmniej z 4 urzadzen wiec speed
jest przecietnie 2-3 razy szybszy od pojedynczego dysku.

Raid 5 z dysków np w sumie 40GB da Ci 30GB a Raid 10 tylko 20
za to speed masz jak 1:5 na korzysc Raid10, moze przemysl jedna konfiguracje
Raid 1+0

 Andrzej