Re: Dyski, jak popodlaczac

Autor: PeJot (skasuj-tokpejot_at_skrzynka.pl)
Data: Sat 13 Apr 2002 - 17:15:04 MET DST

Użytkownik "Janusz B." <jbstudent_SKASUJTO_at_poczta.wp.pl> napisał w wiadomości
> mam aktualnie tak:
> ide1, primary: Quantum fireball 40gb, 7200 na udma 100
> ide1, secondary: kieszen pusta na przynoszone dyski
> ide2, primary: cdrom, chyba udma33
> ide2, secondary: Quantum fireball 13gb, 5200, udma66
>
> chcialbym dokupic jeszcze jakis dysk, 40gb, cos taniego i powolnego na 5200
> do kieszeni.

5400rpm mniej się grzeją, polecam Maxtora D540 ma większą szeroko rozumianą
kompatybilność (masz zamiar nosić go do różnych ludzi) i szybkość od Seagate U6.

> Pytanie teraz brzmii:
> jak najlepiej popodlaczac to wszystko?
> wydaje mi sie, ze najlepsze by byly 2 najbardziej uzywane napedy na roznych
> kanalach.

Dokładnie, zwłaszcza jak dużo między nimi przerzucasz.

> kiedys jak na jednej tasmie podpielo sie 2 dyski pracujace na roznych
> trybach kontroler dostosowywal sie do wolniejszego, ostatnio slyszalem ze
> tak nie jest... czy mozna w takim razie zalozyc, ze jesli juz dyski sa UDMA,
> to NIC nie szkodzi, ze razem jest podpiety np. 33 i 100? Jak to z tym jest?

Dwóm urządzeniom na tej samej taśmie system może właczyć rózne tryby
i działają poprawnie ale jak jest możliwość to często używany cdrom lepiej
zainstalować na osobnej taśmie (np. cdrom'y lubią się zawieszać gdy jest
porysowana płyta itp.)

> no o ile gorsze jest przegrywanie miedzy dyskami na jednym kontrolerze od
> przerzucania danych miedzy dyskami na 2 roznych kontrolerach (ide1 i ide2) ?

Z tym IDE jest taki numer że gdy w tym samym czasie odwołujesz się do dwóch
urządzeń na danym kanale to dane transmitują na zmianę, natomiast na osobnych
kanałach wysyłają jednocześnie.

np. Podłączasz dwa Maxtory D740 do jednej taśmy i kazdy z osobna ma transfer
40MB/s. Jak odczytujesz na raz z nich dane to niestety łączny osiągnięty transfer
_nie będzie_ 80MB/s bo _nie mogą_ transmitować _jednocześnie_ (będzie 40MB/s
czyli po 20MB/s na "łebka" ).

PeJot